Kofeiinia mikroskoopissa.

Kofeiini hillitsee kasvainten syntyä paitsi molekyylitasolla myös blokkaamalla UV-säteitä, raportoivat yhdysvaltalaistutkijat.

Kofeiinin on havaittu suojaavan tietyiltä ihosyöviltä, ja yhdysvaltalaistutkijat saivat nyt selville todennäköisen mekanismin, jolla se tapahtuu.

Aiemmin on osoitettu, että kofeiini heikentää ATR-entsyymin toimintaa ja edistää dna-vaurioisten solujen tuhoutumista. Masaoki Kawasumi Washingtonin yliopistosta kollegoineen testasi ATR:n vaikutusta syöpiin geenimanipuloiduilla hiirillä, joiden ATR-entsyymin tuotanto oli estetty.

Kun nämä hiiret altistettiin UV-säteilylle, ilmeni, että niille muodostui kasvaimia kolme viikkoa myöhemmin kuin verrokeille. 19 viikon UV-säteilytyksen jälkeen ATR-manipuloiduilla hiirillä oli 69 prosenttia vähemmän kasvaimia - ja neljä kertaa vähemmän nopeasti laajenevia kasvaimia - kuin tavallisilla hiirillä.

Mikäli UV-altistus jatkui 34 viikkoa, yksikään koehiiri ei säästynyt kasvaimilta.

Tulokset viittaavat siihen, että kofeiinin ihosyöpäsuoja perustuu ATR-entsyymin salpaamiseen. Tutkijoiden mukaan kofeiinin lisääminen iholle voisi toimia aurinkovoiteena, koska se absorboi myös suoraan UV-säteilyä.