Vetyautot eivät käytä fossiilista polttoainetta, eivätkä saastuta. Ironiaa on se, että suurin osa niiden kuluttamasta vedystä tuotetaan kuitenkin polttamalla fossiilista polttoainetta, jota vedyllä yritetään korvata. Nyt asiaan halutaan muutos. Yhdysva...

Vetyautot eivät käytä fossiilista polttoainetta, eivätkä saastuta. Ironiaa on se, että suurin osa niiden kuluttamasta vedystä tuotetaan kuitenkin polttamalla fossiilista polttoainetta, jota vedyllä yritetään korvata. Nyt asiaan halutaan muutos. Yhdysvaltalaisen Clemsonin yliopiston professori Mark Thies on saanut vetytuotannon tutkimiseen lähes miljoonan euron kolmivuotisen stipendin.

Vedyllä kulkeva auto perustuu polttokennoihin, joissa vety ja ilman happi pakotetaan yhtymään. Vedyn ja hapen yhtyminen on sähkökemiallinen reaktio, jossa syntyy sähköä, lämpöä ja vettä. Vetyauto on siis saasteeton. Kaiken lisäksi vety on maailmankaikkeuden yleisin aine, joten polttoainepulaa ei ole tiedossa. Sen etuja ovat myös hyvä 50 prosentin hyötysuhde (tavallisella autolla vain 20-30 prosenttia) ja äänettömyys. Vain vedyn tuotanto, jossa käytetään fossiilisia polttoaineita, rikkoo mielikuvan puhtaasta vetytulevaisuudesta.

”Jekku on löytää energiaa säästävin tapa hajottaa vesi”, toteaa Thies yliopistonsa tiedotteessa. Tätä nykyä vetyä valmistetaan hajottamalla vettä sähköllä – yleensä fossiilisilla polttoaineilla tuotetulla - vedyksi ja hapeksi. Thiesin tutkimusryhmä pyrkii kehittämään hajotusmetelmän, jossa käytetään sähkön sijasta aurinko- tai ydinenergiasta saatua lämpöä. Ryhmä suunnittelee kehittävänsä menetelmästä tehokkaan ja puhtaan säätelemällä hajottamista monimutkaisilla kemiallisilla reaktioilla, jotka ovat parhaillaan suunnitteilla. Tuloksen takaamiseksi tutkimusryhmään on värvätty eri alojen asiantuntijoita.

Vetyautoja on jo käytössä, muun muassa bussiliikenteessä. Niiden povataan yleistyvän parinkymmenen vuoden kuluessa.