Ilmapallolentoon käytetystä rahasta jää jäljelle vain muisto.
Ilmapallolentoon käytetystä rahasta jää jäljelle vain muisto.

Ihmiset ajattelevat silti, että materialla on enemmän arvoa.

Rahan panostaminen kokemuksiin tekee ihmiset onnellisemmiksi kuin tavaran ostaminen. Silti moni käyttää rahansa materiaan, koska uskoo sen tuovan enemmän lisäarvoa.

Professori Ryan Howell San Franciscon valtionyliopistosta arvelee tämän johtuvan siitä, että tavarat jäävät muistuttamaan omasta hinnastaan. Kokemuksista jää vain muistoja, joihin on vaikeampi lyödä hintalappuja.

- Yhdistämme luonnostaan taloudellisen arvon tavaraan. Ostin tämän auton, sen arvo on 8000 taalaa.

Howell ja hänen ryhmänsä haastattelivat koehenkilöitä ennen ostosten tekemistä ja niiden jälkeen. Koehenkilöt arvioivat, että sijoittaminen kokemukseen toi rahoille enmmän vastinetta ja lisäsi heidän onnellisuuttaan enemmän kuin tavaran ostaminen.

Vaikka he ennakoivat näin tapahtuvan, toteavat jälkeen päin olleensa oikeassa ja tämä vielä kerrotaan heille, he silti ajattelevat, että rahan sijoittaminen tavaraan tuottaa enemmän lisäarvoa kuin sijoittaminen aineettomiin hyödykkeisiin.

- Ihmiset melkeinpä ajattelevat, ettei kokemuksilla ole mitään taloudellista arvoa, ja siksi he tuntevat olonsa hanakalaksi käyttäessään rahaa niihin.

Howell kuitenkin huomauttaa, että onnellisuus ei ole vain katoava, hetkellinen tunne, vaan siitä on monenlaista hyötyä. Onnelliset työntekijät esimerkiksi ovat tuottavampia ja onnelliset potilaat terveempiä.

Tutkimusraportin julkaisi Journal of Positive Psychology.