Vajaan kymmenen vuoden kuluttua television kokoisessa laitteessa voi näkyä kolmiulotteinen liikkuva kuva, jota kotiväki voi katsella mistä suunnasta haluaa. Kalifornian yliopiston (UCLA) tutkijat ovat nimittäin keksineet keinon, jolla voidaan hallita nestekiteen molekyylien liikettä hyvin nopeasti.

Kolmiulotteisen tv-kuvan avain on nestekide, joka tummuu, kirkastuu tai muuttaa väriä sekunnin miljardisosassa sähkö- ja magneettikentän muuttuessa. Projektin johtaja Miguel Garcia-Garibay kertoo ymmärtäneensä heti, että kyseessä saattaa olla tekninen läpimurto. -Tietääkseni kiinteää ainetta ei ole aikaisemmin saatu käyttäytymään näin, jatkaa Garcia-Garibay Science Daily -verkkouutisissa.

Nopeasti reagoivat nestekiteet sopivat mainiosti optisen tietokoneen ultranopeiksi kytkimiksi, jotka suorittavat samoja tehtäviä kuin mikropiirien transistorit. Kiteet soveltuvat myös suurten muistien rakentamiseen. Miguel Garcia-Garibay arvioi kaupallisten kiteiden olevan saatavilla muutamassa vuodessa.