Kasvisolun seinämien rakentamiseen tarvittavan entsyymin puutos näkyy oikealla suurempana läpäisykykynä punaiselle väriaineelle. Entsyymiä säätämällä voi saada aikaan parempia biopolttoaineita. Kuva: DOE/Brookhaven National Laboratory

Tutkijat löysivät entsyymin, jonka ilmenemistä säätelemällä voi kehittää karuissa oloissa viihtyviä biopolttoainekasveja.

Yhdysvaltalaistutkijat ovat tunnistaneet entsyymin, joka tuottaa suberiiniä - soluseinämän ainetta jonka ansiosta korkki on puisen vahamainen ja pitää viinin tiiviisti pullossa.

Brookhaven National Laboratoryn tutkijat Chang-Jun Liu ja Jin-Ying Gou julkaisivat PNAS-lehdessä tutkimuksensa, jonka mukaan muuttamalla geneettisesti tämän entsyymin ilmenemistä voi säädellä kasvien kudoksien läpäisevyyttä. Sen ansiosta kasveista voi tehdä soveltuvampia biopolttoaineiden valmistukseen.

Kasvit käyttävät erilaisia polymeerejä soluseinämien rakentamiseen, joilla kullakin on ainutlaatuiset ominaisuudet kasvin kasvun ja eloonjäämisen kannalta. Suberiini säätelee, miten erilaiset aineet kulkevat eliöön. Se toimii muurina haitallisia aineita ja mikro-organismeja vastaan ja auttaa ravinteita ja vettä pääsemään kasvin sisään.

Liu ja Gou tunnistivat suberiinia tuottavan entsyymin geenin lituruoholta ja pystyivät muuntelemaan sitä. Tekniikan avulla voi olla mahdollista saada kasvi selviytymään karuissakin elinympäristöissä. Näin biomassaa voitaisiin tuottaa esimerkiksi niin kuivissa oloissa, missä ruokakasvien viljely ei ole mahdollista.

"Suberiinin tuotannon ymmärtäminen voi olla erityisen tärkeää kasvien viljelemiseksi joutomailla, joita on ehdotettu bioenergiakasvien viljelyyn", Liu sanoi.