Korpit ovat osoittautuneet monella tavoin älykkäiksi. Kuva: Kimmo Taskinen

Jos korppia jekutetaan ruokapaloilla, se ei anna anteeksi pitkään aikaan.

Varislinnut ovat hyvin älykkäitä. Ne ovat kokeissa toistuvasti osoittaneet pystyvänsä ratkomaan pulmia ja lukemaan sosiaalisia verkostoja yhtä hyvin kuin monet kädelliset. Ne osaavat ajatella etukäteen ja puijata toisia lintuja saadakseen itse hyötyä.

Nyt itävaltalais-ruotsalainen tutkimusryhmä havaitsi, että korppi ei anna hevillä anteeksi, jos sitä huijataan. Sillä on pitkä muisti.

Tutkijat opettivat seitsemän kesyä korppia vaihtamaan saamansa ruokapalan hieman parempaan herkkuun. Niille annettiin pieni pala leipää, jonka ne saivat antaa tutkijalle saadakseen tilalle juustonokareen

Osa tutkijoista kuitenkin huijasi korppeja. He eivät antaneetkaan korpille mitään takaisin vaan söivät itse leivän ja juuston.

Odotetusti kävi niin, että korpit alkoivat vältellä huijaavia tutkijoita. Kun koe uusittiin kahden päivän päästä, huijatut linnut suostuivat käymään kauppaa vain rehtien ihmisten kanssa. Ne tarjosivat ruokapaloja myös neutraaleille tutkijoille, jotka eivät osallistuneet vaihtokauppaan.

Yllättävää oli, että korpit välttelivät tutkijoita vielä kuukaudenkin päästä. Vain yksi korppi seitsemästä oli tuossa ajassa antanut anteeksi tai unohtanut huijauksen ja tarjosi taas leipää tutkijalle, joka oli aiemmin puijannut korppia.

Kaksi korppia muodosti eräänlaisen kontrolliryhmän. Ne seurasivat sivusta, kun muut vaihtoivat ruokaa. Ne eivät sivusta katsomalla oppineet, kenen kanssa kannattaa tehdä vaihtokauppoja.

Tutkimuksen julkaisi Animal Behavior.

Lainaus:
Korppi on siis viisaampi kuin suomalainen äänestäjä.

Korppi on itseoppinut,  kun äänestäjä taas kirjanoppineiden kovasti  kouluttama.