Nature -lehden mukaan luonnon monimuotoisuus ja hallintotapa kulkevat tiiviisti käsi kädessä. Maissa, missä biodiversiteetti on rikkaimmillaan ja suojeluhaasteet suurimmillaan, jyllää pahin korruptio.
Brittitutkijat vertasivat eri maiden biologista va...

Brittitutkijat vertasivat eri maiden biologista varallisuutta niiden sijoitukseen korruptionäkemysindeksissä, joka on korruptionvastaisen Transparency International -tutkimuslaitoksen käsialaa. Laitos selvittää joka vuosi eri maiden julkisen sektorin lahjottavuutta kysymällä asiaa liikemiehiltä, tutkijoilta ja kansalaisilta. Brittitutkijoiden mukaan korruptio oli monissa Arfikan maissa yhteydessä metsäpintalan ja uhanalaisten lajien, kuten afrikannorsu- ja suippohuulisarvikuonokantojen kutistumiseen. Näissä maissa uhanalaisten lajien kauppaa koskevat sopimukset saattavat myös kääntyä itseään vastaan, koska ne ruokkivat yhteiskuntaan juurtunutta lahjontakulttuuria. Biodiversiteetin ylläpitämiseksi luonnonsuojelutyötä tekevien palkkaus pitäisi saada niin hyvälle tasolle, ettei korruptiolle jää markkinarakoa, tutkijat suosittavat artikkelissaan.