Tietokonesimulaatio avaruuden rakenteesta. Pimeä aine muodostaa verkon, jonka solmukohdissa on galakseja, yhdyssäikeissä kaasua. Kuva: A. Klypin, J. Primack, S. Cantalupo

Avaruuden verkkorakenteen kaasu paljastui kvasaarin valossa.

Galaksien liikkeistä päätellen niiden alueella on runsaasti pimeää ainetta, joka vaikuttaa painovoimallaan. Tietokonesimulaatioiden perusteella pimeä aine muodostaa lisäksi galaksien välille kuitumaisia linkkejä: kokonaisrakenne on kuin jättiläismäinen verkko. Galaksit ovat verkon solmukohdissa, ja yhdyssäikeisiin pimeän aineen painovoiman pitäisi koota kaasua. Säiealueen kaasua ei kuitenkaan ollut tähän mennessä käytännössä havaittu.

Nyt havaittiin. Meistä noin kymmenen miljardin valovuoden päässä sijaitsevan voimakkaasti säteilevän galaksin eli kvasaarin valo sattui osumaan juuri sopivaan suuntaan, niin että erään verkonsäikeen suuri kaasupilvi näkyi Havaijin Keck I -kaukoputkella. Tuloksen julkaisi Nature.

– Kvasaarin valo on kuin taskulampun valokiila, selittää löytäjiin kuuluva Sebastiano Cantalupo Kalifornian yliopistosta Santa Cruzista. – Meillä oli onnea, että taskulamppu sattui osoittamaan kaasupilveen ja saamaan sen hehkumaan.

Havaittu kaasupilvi kurottuu galaksienväliseen avaruuteen noin kahden miljoonan valovuoden pituisena. Se on lähes yhtä pitkä etäisyys kuin oman galaksimme Linnunradan ja sen naapurin Andromedan galaksin välimatka.

Nykykäsityksen mukaan maailmankaikkeudesta vain noin 5 prosenttia koostuu näkyvästä aineesta. Noin 27 prosenttia on pimeää ainetta, joka vaikuttaa näkyvään aineeseen painovoimallaan. Noin 68 prosenttia on pimeää energiaa, joka kiihdyttää universumin laajenemista. Kukaan ei vielä tiedä, mitä pimeä aine ja pimeä energia ovat.

fenoxi
Liittynyt12.12.2013

Kosminen verkko nähtiin ensi kertaa

Osmo Päivinen 15.02.2014 klo 11:03 - Niin, kosmisen verkkorakenteen perustana ovat universumin luokkaa 13,8 valovuoden takaisen suureenergia purkauksen jälkeiset ....sähkö- magneettiset verkot, joista Higgisin sähkömagnenettinen kenttä ja välittäjä hiukkanen Higgsin teorian... mekanismin mukaan seuraksena oli massan standarimallin ... aineen perushiukkasille 10 potenssin - 43 s. Julkaisu vie aikaa, koko lehti jouduttiin laittamaan uusiksi tämän mullistavan teoriasi takia.