Myonikuvannus paljasti tyhjän tilan pyramidin keskellä. Kuva: ScanPyramids mission

Kheopsin suuresta pyramidista löytyi vähintään 30 metriä pitkä, aiemmin tuntematon tila, jonka tarkoitusta ei vielä tiedetä.

Avaruuden hiukkaset ovat ehkä paljastaneet salaisuuden Kheopsin pyramidista. Noin 4 500 vuotta vanhasta pyramidista on etsitty salaisia huoneita, käytäviä ja kammioita muun muassa robottien ja lämpökameroiden avulla.

Nyt myoni-alkeishiukkaset ovat paljastaneet, että pyramidissa on valtava ja aiemmin tuntematon, kätketty tila. Monikansallinen ScanPyramids-ryhmä raportoi löydöstä tiedelehti Naturessa.

Pyramidin keskellä sijaitsevan, 47 metriä pitkän suuren gallerian yläpuolella on suuri tyhjä tila, joka on vähintään 30 metriä pitkä ja useita metrejä korkea. Sinne ei ole kulkua, eivätkä tutkijat vielä tiedä, mitä tyhjä tila sisältää.

Tutkijat eivät haluakaan vielä puhua "kammiosta", sillä tyhjän tilan tarkoitus on hämärän peitossa. Kolme itsenäisesti työskennellyttä ryhmää pystyi kuitenkin vahvistamaan havainnon.

Löydetty tila sijaitsee 50–70 metrin korkeudella maan pinnasta. Se voi koostua useista erillisistäkin tiloista ja se saattaa viettää ylöspäin samalla tavoin kuin suuri galleria.

"Tiedämme, että tyhjä tila on olemassa, mutta emme tiedä, koostuuko se yhdestä vai useammasta huoneesta", kertoi yksi tutkijoista, tohtori Mehdi Tayoubi lehdistötilaisuudessa.

"Työskentelemme arkeologien kanssa verrataksemme sitä muihin kammioihin. Tila on hyvin suuri eikä mikään teoria ennustanut sitä", Tayoubi jatkaa.

Löytö tehtiin mittaamalla myoni-alkeishiukkasten kulkua pyramidin läpi. Myoneja sataa Maahan joka suunnasta, kun kosminen säteily hajoaa ilmakehässä. Kun ne kulkevat rakennelmien läpi, ne voivat paljastaa esimerkiksi tyhjiä kohtia muuten tiheässä aineessa.

Menetelmää kutsutaan myoniradiografiaksi ja samalla menetelmällä on jo 1960-luvulla etsitty tuntemattomia kammioita Kheopsin pyramidin vieressä olevasta Khefrenin pyramidista.

Vain noin prosentti pyramidin läpi kulkevista myoneista päätyy ilmaisimiin, joten mittauksia piti tehdä kuukausien ajan.

Sama ScanPyramids-ryhmä ilmoitti viime vuonna löytäneensä vastaavalla tekniikalla aiemmin tuntemattoman käytävän pyramidin pohjoisreunasta. Tämä löytö on vahvistettu, mutta ei tiedetä, mihin käytävä johtaa.

ScanPyramidsin työtä tarkkaileva amerikkalainen arkeologi Mark Lehner kommentoi Britannian yleisradioyhtiö BBC:n haastattelussa, että tyhjän tilan tarkoitus saattaa olla rakennustekninen, eikä se välttämättä ole samanlainen kammio kuin nyt tunnetut kuninkaan ja kuningattaren kammiot.

"Voi olla, että rakentajat jättivät tilan tyhjäksi suojatakseen alla olevan Suuren gallerian kattoa kivien painolta", Lehner arvioi.

Tällaisia taskuja on myös korkean kuninkaan kammion yläpuolella.

Joka tapauksessa löytö auttaa ymmärtämään, miten Suuri pyramidi on aikanaan rakennettu. Cambridgen yliopiston egyptologi, tohtori Kate Spence kommentoi The Telegraph-lehdelle, että tyhjä tila saattaa liittyä kivien kuljettamiseen.

"Se voi olla ramppi, jota käytettiin suurten kivien kuljettamiseen pyramidin keskustaan. Vaikkei tämä ehkä kuulosta yhtä jännittävältä kuin salainen hautakammio, kyseessä olisi ensimmäinen todiste pyramidin sisäisestä rampista, mikä olisi todella tärkeää sen ymmärtämiseksi, miten valtavat kivet kuljetettiin paikoilleen", Spence sanoo.

Tutkimusryhmä aikoo seuraavaksi jatkaa tutkimusta hyvin pienten robottien avulla, jotka mahtuisivat ahtaisiin tiloihin.

Geenimuoto näyttää torjuvan diabetesta ja tekevän sen kantajista pitkäikäisempiä.

Sattumanvarainen muutos yhdessä ainoassa geenissä näyttää olleen hyödyksi amerikkalaisille amisseille. Geenimuutos näyttäisi pidentävän elämää.

Vanhoillisia kristittyjä oppeja noudattavat amissit ovat tunnettuja siitä, että he elävät eristyksissä modernista yhteiskunnasta. He eivät yleisesti ottaen halua hyödyntää nykymaailman mukavuuksia kuten autoja ja sähköä.

Yhdysvaltalaisen Chicagon Northwestern-yliopiston tutkijat selvittivät erään Indianan osavaltiossa elävän amissiyhteisön jäsenten geeniperimää.

He havaitsivat, että osalla amisseista on mutaatio geenissä, joka vaikuttaa ikääntymiseen. Tästä kirjoittaa muun muassa New Scientist.

Tämä serpine1-niminen geeni tuottaa pai1-proteiinia, joka on yhdistetty solujen nopeampaan vanhenemiseen.

Osalla amisseista on kuitenkin mutaatio tässä geenissä, jolloin kyseistä proteiinia syntyy puolet vähemmän kuin tavallisesti. Tutkijat laskevat mutaation syntyneen kuusi sukupolvea sitten.

Tutkijat huomasivat, että ne amissit, joilla oli vähintään yksi kopio tästä muuttuneesta geenistä, elivät keskimäärin kymmenen vuotta pidempään kuin muut, tyypillisesti 85-vuotiaiksi.

Samoin heidän kromosomiensa päissä olevat telomeerit olivat kymmenen prosenttia pidemmät kuin muilla. Telomeerit lyhenevät hieman joka kerta, kun solut jakautuvat, kunnes ne lopulta kuluvat loppuun.

Heidän paastoverensokerinsa oli myös 30 prosenttia alempi kuin verrokeilla, eikä yksikään tutkituista geenin kantajista sairastunut diabetekseen.

Seitsemän prosenttia niistä, joilla tätä geenimuunnosta ei ollut, sairastivat diabetesta.

Tutkimuksessa tarkasteltiin 177 henkilöä, joista 43 henkilöllä oli kyseinen muunnos geenistä.

Lisätutkimusta tarvitaan vielä, mutta voi olla, että pai1-proteiinin tuotanto on yhteydessä ihmisen ikääntymiseen.

Tutkimuksen julkaisi Science Advances.

Sokeritutkimus haudattiin, kun tulokset eivät miellyttäneet. Kuva: Markku Niskanen

Sokeriteollisuuden tutkimusjärjestö hautasi tutkimuksen, joka uhkasi osoittaa sokerin yhteyden sydäntauteihin ja syöpään hiirillä.

Sokeriteollisuuden vaikutuskeinot ovat Yhdysvalloissa 1960-luvulla olleet varsin samanlaiset kuin tupakkateollisuudella, paljastaa Kalifornian yliopistossa San Franciscossa työskentelevien tutkijoiden löydös.

Tutkijat saivat käsiinsä arkistoista vanhoja, sokeriteollisuuden sisäisiä asiakirjoja.

Asiakirjat osoittavat, että sokeriteollisuutta edustava Sugar Research Foundation rahoitti aluksi eläinkokeita, joissa oli tarkoitus selvittää sokerin yhteyttä sydän- ja verisuonisairauksiin.

Kun hiirikokeissa alkoi ilmetä, että sokeri todella voi olla haitallista, nostaa veren rasva-arvoja ja saattaa olla yhteydessä jopa virtsarakon syöpään koe-eläimillä, teollisuus veti rahoituksen pois – ja hautasi tulokset kaikessa hiljaisuudessa.

Tutkimusryhmä julkaisi raporttinsa torstaina PLoS Biology -tiedelehdessä.

Sokerin ja tärkkelyksen vaikutuksia veren rasva-arvoihin tutkitaan yhä. 1960-luvun lopulle tultaessa alkoi kuitenkin kertyä tietoa siitä, että sokeri voisi olla haitallisempaa sydämelle kuin tärkkelys.

Sokerisäätiö palkkasi Birminghamin yliopiston tutkijan W. F. R. Poverin selvittämään asiaa eläimillä.

Pover havaitsi ensinnäkin, että sokeri nosti veren triglyseridi- eli rasva-arvoja hiirillä. Ihmisillä veren kohonnut triglyseridi voi lisätä riskiä sydänkohtauksiin ja aivohalvauksiin.

Toisekseen hiirten virtsassa oli entsyymiä, joka tutkimuksissa oltiin yhdistetty virtsarakon syöpään.

Kun sokeriteollisuus sai alustavia tuloksia nähtäväkseen, se päätti keskeyttää koko tutkimushankkeen vuonna 1969. Poverin tuloksia ei koskaan julkaistu.

Teollisuuden sisäisessä muistiossa todetaan tutkimuksen olevan ensimmäinen, joka osoittaa biologisia eroja sokeria ja tärkkelystä syöneiden hiirien välillä.

Sekä tohtori Pover että tutkimuksen rahoituksesta ja katkaisusta päättänyt johtaja John Hickson ovat jo kuolleet.

Löytyneiden muistioiden mukaan Hickson kertoi kollegoilleen vuonna 1970 muista tutkimuksista, joista saataisiin ”teollisuuden kannalta arvokasta ja hyödyllistä tietoa”.

Poverin tutkimuksen arvoa teollisuudelle hän kuvaili ”nollaksi”.

Sokeriteollisuuden kannalta kiusalliset asiakirjat löysi Kalifornian San Franciscon yliopiston hammaslääketieteen apulaisprofessori Christin E. Kearns. Selvitystyössä olivat myös hänen kollegansa Dorie Apollonio ja Stanton Glantz.

Sama kolmikko osoitti viime vuonna niin ikään salassa pysyneiden asiakirjojen perusteella, että sokeriteollisuus maksoi vuonna 1967 Harvardin yliopiston tutkijoille 50 000 dollaria, jotta he kirjoittaisivat sokerin kannalta myönteisen tutkimuksen.

Poverin tutkimuksen aikoinaan tilannut ja torpannut sokeriteollisuuden järjestö SRF on nykyisin Sugar Association. Se julkaisi myös oman vastineensa tutkijoiden löydöksiin.

Sugar Association sanoo tutkijoiden olevan ”tunnettuja sokeriteollisuuden kriitikkoja” ja että Poverin tutkimusta olisi ollut tarkoitus aikoinaan jatkaa toisen tahon rahoituksella.

”Syistä, joita emme tiedä, näin ei tapahtunut”, vastineessa kirjoitetaan.