Tiede-lehti seuraa Bostonissa maailman suurinta tiedetapahtumaa 14.-18. helmikuuta 2013.

Havainnot vahvistivat lopulta teorian.

Kosmiset säteet pommittavat jatkuvasti Maata joka puolelta avaruudesta. Säteilyn on uskottu juontavan supernovaräjähdyksistä, mutta tätä ei ole pystytty todistamaan ennen kuin nyt.

Alkuperän selvittämistä on estänyt se, että säteiden reitti vääristyy matkallaan maahan. Nyt tutkijat käyttivät protoneista koostuvien  kosmisten säteden tutkimiseen gammatäteilyä, joka kulkee suoraa reittiä ja jonka lähde on siten paikannettavissa. Saadut havainnot osoittavat aukottomasti, että kosmisen säteilyn protonit ovat saaneet valtavan energiansa supernovaräjähdysten shokkiaalloista.

Ratkaiseva todiste on tietty gammasäteilyn spektri, joka syntyy, kun räjähdysaallon kiihdyttämät protonit törmäävät tähtienväliseen ainekseen. Törmäyksessä syntyy pioneiksi kutsuttuja hiukkasia. Pionit hajoavat nopeasti gammasäteilyksi, joka voidaan havaita teleskoopeilla.

Gammasäteilyn hankaluus on siinä, että monet prosessit tuottavat sitä, eivätkä tutkijat pysyt sanomaan, ovatko säteet suurienergiaisten protonien vai suurienergiaisten elektronien synnyttämiä. Molempia syntyy supernovaräjähdyksissä. Kahden supernovan jäänteiden tarkastelu kuitenkin päästi Stanfordin yliopiston Stefan Funkin ja hänen työtoverinsa oikeille jäljille.

Analyysi paljasti tutkijoille neutraalien pionien hajoamiselle tunnusomaisen energiajakauman gammasäteilyssä. Havainto on tutkijoiden etsimä pitävä todiste, joka kytkee gammasäteet supernovien kiihdyttämiin protoneihin.

"Pionit voivat olla vain kiihdytettyjen protonien tulosta", Funk selitti Yhdysvaltain  tieteiden edistämisen seuran AAAS:in kokouksessa Bostonissa.

"Vielä emme voi sanoa, että kaikki kosmiset säteet olisivat peräisin supernovien jäänteistä", Funk kertoi.