Miguel Mostafa Argentiinassa. Vieressä on yksi Pierre Auger -observatorion 1600 vesitankista. Kuva: Utahin yliopisto.

Ultraenergisten kosmisten säteiden alkuperä on vihdoin ratkeamassa.

Universumin kaikkein energeettisimmät kosmiset säteet näyttävät liittyvän jättiläismäisiin mustiin aukkoihin, jotka lymyilevät galaksien keskustoissa.

Kosmiset säteet koostuvat hiukkasista kuten protoneista. Matalaenergiset kosmiset säteet ovat peräisin Auringosta ja muista tähdistä. Enemmän energiaa sisältäviä kosmisen säteilyn hiukkasia taas muodostuu supernovina räjähtävissä tähdissä.

Kaikkein energisimpien hiukkasten alkuperä on kuitenkin ollut hämärän peitossa. Niillä on energiaa yli satamiljoonaa kertaa enemmän kuin pystytään tuottamaan maapallon voimakkaimmissa hiukkaskiihdyttimissä. Suurin luonnossa havaittu kosmisen säteilyn hiukkasen energia on ollut 300 miljardia miljardia elektronivolttia.

Nyt Utahin yliopiston tutkija Miguel Mostafa ja muut Pierre Auger –observatoriossa työskentelevät tutkijat saivat suoran vinkin ultrasuurenergisten hiukkasten alkuperästä.

Observatorio rekisteröi 27 hiukkasta, joiden energia ylitti 57 miljardia miljardia elektronivolttia. 20 niistä tuli suunnista, joissa tiedetään olevan jättiläismäisen mustan aukon sisältävä galaksi. Tutkijoiden mukaan todennäköisyys sille, että kyse on sattumasta, on vain yksi sadasta.

Seuraavaksi aiotaan selvittää, miten musta aukko kiihdyttää hiukkaset hurjiin energioihin.

Tutkimustulos julkaistaan tänään Science –lehdessä.