Supernova Cas A. Kuva:  NASA/CXC/GSFC/U. Hwang et al.
Supernova Cas A. Kuva: NASA/CXC/GSFC/U. Hwang et al.

Aurinkokunnan ulkopuolelta tulevien kosmisten säteiden syntymekanismi on nyt varmistunut.

Maapalloa ympäröivään avaruussäähän liittyvien suurenergisten kosmisten säteiden alku on nyt selvitetty.

Auringosta irtoaa jatkuvasti hiukkasia, joita nimitetään kosmisiksi säteiksi. Osa kosmisista säteistä on kuitenkin peräisin planeettakuntamme ulkopuolta. Niiden alkuperä oli vuosikymmeniä mysteeri. Yleisesti ajateltiin, että ne saavat suuren energiansa tähden räjähtäessä supernovana.

Vuoden 2006 lopulla varmistui, että näin todella on. Se jäi kuitenkin selvittämättä, miten kosmiset säteet kiihtyvät huikeisiin energioihin.

Nyt tiedetään, että supernovaräjähdyksessä avaruuteen leviävät häiriöaallot voivat kasvattaa paikallisen magneettikentän voimakkuutta jopa satakertaiseksi, ja että voimakkaissa kentissä kieppuvat hiukkaset kiihtyvät suurenergisiksi kosmisiksi säteiksi.

Japanilainen Yasunobu Uchiyama työtovereineen päätteli asian havainnoimalla Chandra- röntgensatelliitilla 1600 vuotta sitten syntynyttä supernovajäännöstä RXJ1713.723946, tarkemmin sanoen sen häiriöaaltojen röntgensäteilyn vaihtelua.

Tutkimuksen tulokset julkaistaan tänään Nature-lehdessä.