Yhtä hyvin yhteiskuntaopin arviointikokeessa menestyneet oppilaat saavat erilaisia arvosanoja eri kouluissa. Kiitettävä heltiää helpommin koulussa, jossa oppilaiden osaaminen on heikompaa. 65-prosenttisesti oikein vastanneet saavat etevimpien kouluissa seiskan, kun heikoimpien kouluissa heltiää yhdeksikkö. Lähde: Najat Ouakrim-Sovio: Toimivatko päättöarvioinnin kriteerit?
Yhtä hyvin yhteiskuntaopin arviointikokeessa menestyneet oppilaat saavat erilaisia arvosanoja eri kouluissa. Kiitettävä heltiää helpommin koulussa, jossa oppilaiden osaaminen on heikompaa. 65-prosenttisesti oikein vastanneet saavat etevimpien kouluissa seiskan, kun heikoimpien kouluissa heltiää yhdeksikkö. Lähde: Najat Ouakrim-Sovio: Toimivatko päättöarvioinnin kriteerit?

Samasta osaamisesta saa yhdessä koulussa seiskan, toisessa yhdeksikön.

Peruskouluissa arvostellaan eri tavoin samantasoista osaamista. samoilla tiedoilla saa yhdessä koulussa seiskan, kun toisessa koulussa heltiää yhdeksikkö.

Epäsuhta paljastui seuranta-arvioinneissa, joissa testataan valtakunnallisesti edustavalla kouluotoksella, miten hyvin oppilaat hallitsevat eri oppiaineita. Jo aiemmin on pantu merkille, että äidinkielessä ja matematiikassa saa eri kouluissa samanlaisella osaamisella eri arvosanan. Samoin käy historiassa ja yhteiskuntaopissa, osoittaa Najat Ouakrim-Sovion tuore väitöskirja.

Runsaat sata koulua ja yli 4000 oppilasta kattaneesta tutkimuksesta kävi ilmi, että joka toinen oppilas käy koulua, jossa yhteiskuntaopin päättöarvosana heittää numeron verran seuranta-arvioinnissa määritetystä arvosanansta.

Opettajat antoivat selvästi useammin arvosanoja ylä- kuin alakanttiin.

Erot johtuvat paljolti siitä, että opettajat noudattavat yhä suhteellista arviointia. He vertaavat oppilaan osaaamista muuhun luokkaan, antavat keskiarvoa paremmille kiitettävän ja keskiarvoa huonommille tyydyttävän. Arvosana riippuu siis oman osaamisen lisäksi luokkakavereiden osaamisesta.

Näin ei pitäisi olla, sillä suhteellisesta arvioinnista luovuttiin virallisesti jo 1980-luvulla.

Jos olet Tieteen tilaaja, lue tuoreen Tiede-lehden juttu kokonaisuudessaan alla olevasta linkistä:

Reisimasa
Seuraa 
Viestejä406
Liittynyt21.12.2012

Koulunumerot heittävät epäreilusti

Fyyzicx 30.03.2014 klo 20:06 Yläasteella on samaa ongelmaa mutta ei yhtä radikaalia. Jos saat 8 kokeesta niin voi heitellä 7 ja 9 välillä riippuen tykkääkö opettaja susta. Muistan kun mietittiin yläkouluaikana, että uskonnon opettaja ihan taatusti antaa numerot noppaa heittämällä, sillä hänen antamat todistusnumerot ei noudattanut mitään järjellistä logiikkaa. Toveri X oli hiljainen kaveri, joka ei koskaan ollut aktiivinen ja kevään/syksyn (ei voi muistaa) ainoasta kokeesta tuli joku 5½ ellen...
Lue kommentti

My feeling always is, if I thought of it, somebody else has thought of it