Uudenlainen hoitomuoto voi tehota pitkälle edenneeseen melanoomaan.

Immuunijärjestelmän T-solut auttavat tuhoamaan elimistöstä taudinaiheuttajia, kuten viruksia ja syöpäsoluja.

T-solut jaetaan niiden ulkopinnan rakenteen mukaan auttaja-, tappaja- ja muisti-T-soluihin. Muistisolut tunnistavat, mikä solu on vaarallinen, mikä ei. Sen avulla tappajasolu tietää, mikä solu tulee yrittää tuhota.

Syöpäpotilaalta tappaja-T-solut pikkuhiljaa hiipuvat, mikäli hän ei saa muuta hoitoa. Uusi tutkimus kuitenkin osoittaa, että soluja voi opettaa taistelemaan pitempään.

Harvardin yliopiston tutkijat noukkivat T-soluja ihosyöpäpotilaiden immuunijärjestelmästä. Kehon ulkopuolella kyseisiä soluja "treenattiin" tunnistamaan ja tuhoamaan syöpäsoluja pidempään. Tämä tapahtui lisäämällä niihin geeniteknologian avulla muisti-T-solujen antigeenejä.

Kun koulutetut T-solut palautettiin tiputuksen mukana takaisin potilaalle, ne antoivat lisäpotkua elimistön luonnolliselle puolustusmekanismille.

Tutkimusryhmä hoiti uudella menetelmällä yhdeksää potilasta, joilla oli pitkälle edennyt melanooma. Heistä yhdeltä syöpä katosi kokonaan. Muilla syövän eteneminen ei pysähtynyt, joskisn joitakin positiivia vaikutuksia hoidolla havaittiin olevan.

Tutkijat arvioivat, että muisti-T-solut yksin eivät ehkä yksinään riitä parantamaan ihosyöpää, mutta niiden käyttäminen yhdessä Ipilimumab-nimisen uuden syöpälääkkeen kanssa vaikuttaa lupaavalta.

Melanoomaa eli tummasolusyöpää aiheuttaa muun muassa ihon palaminen auringossa. Pitkälle edennyttä melanoomaa sairastavilla on elinaikaa keskimäärin alle vuosi.

Tutkimuksen julkaisi Science Translational Medicine.