Kovakuoriaisille kelpaa monenlainen ravinto, niihin kuuluu myös raadonsyöjiä ja loisia. Kuva: Thomas Bresson, Wikimedia Commons

Kovakuoriaiset selvisivät siitäkin katastrofista, joka tuhosi dinosaurukset.

Jumala näyttää olevan kohtuuttoman kiintynyt kovakuoriaisiin. Näin sanoi joko evoluutioteorian isä Charles Darwin, evoluutiobiologi John Haldane tai joku muu, lähteestä riippuen. Tuo henkilö oli oikeassa. Kovakuoriaisia on enemmän kuin mitään muita eläimiä: niitä on nimetty yli 380 000 lajia.

Runsaus johtuu siitä, etteivät kovakuoriaiset näytä lainkaan kuolevan sukupuuttoon, väittävät Dena Smith Coloradon yliopistosta ja Jonathan Marcot Illinoisin yliopistosta Proceedings of the Royal Society B -julkaisussa.

Tutkijat perehtyivät yli 5 500:aan parista sadasta kohteesta kerättyyn fossiiliin. He ryhmittivät jäänteet heimoihin ja ajanjaksoihin, jotka kestivät 25 miljoonaa vuotta. Paljastui, että 300 miljoonan viime vuoden aikana on elänyt 214 kovakuoriaisten heimoa. Niistä vain 35 on kuollut sukupuuttoon. Useimmat lajit selvisivät hengissä jopa siitä massasukupuutosta, joka tuhosi dinosaurukset ja monet muut eläimet 66 miljoonaa vuotta sitten.

Kannattaisi tutkia, mistä kovakuoriaisten kestävyys johtuu, ehdottavat Smith ja Marcot. Yksi vahvuuksista on varmasti se, että kovakuoriaisille kelpaa monenlainen ravinto. Tämä näkyy lahkon suurimman alalahkon nimessä: se on Polyphaga, suomeksi erilaisruokaiset.

Lisäksi kovakuoriaisten pärjäämistä edistää se, että ne pystyvät tarvittaessa liikkumaan ja sopeutumaan uusiin elinympäristöihin.

tammukka
Liittynyt9.5.2010

Kovakuoriaiset eivät näytä kuolevan lainkaan sukupuuttoon

Hyönteisten tehokas lisääntyminen ja suuri määrä/pieni koko auttoivat varmaankin paljon selviytymisessä tuosta Meksikon "pommista". Tai paremminkin sen jälkiselvittelyistä. Dinosauruksistahan juuri linnut selviytyivät keskimäärin pienemmän kokonsa ansiosta kun muut dinosauruslahkot katosivat. Tosin elinympäristölläkin ja ruokailutavoilla oli merkitystä. Nisäkkäätkin selviytyivät juuri pienen kokonsa ansiosta.
vihersuvakki
Liittynyt27.2.2015

Kovakuoriaiset eivät näytä kuolevan lainkaan sukupuuttoon

Itseasiassa hyvä, että sananvapauttani rajoitettiin ja kommentti poistettiin, täällä siis ON moderointia. Ps. tarkoitus ei ollut loukata koppakuoriaisia, josta löytyy noita loisia ja raadonsyöjiä eikä ainakaan tehdä mukaleikillisiä viittauksia. Tai sitten niitä syntyy juuri noin eikä koskaan kukaan, joka on jo itselleen jotain arvovaltaa hankkinut, voisi vitsin kautta vaikuttaa käsityksiin ja tulkintoihin ihmisistä. Todella rakentava palauteosio. Hyvä linja, seuraavaksi sitten voisi käsitellä...

Olen feministi ja tuomitsen sekä radikaalifeministien vihateot ja feministeihin kohdistuvat vihateot. Onneksi kaikki feminismikritiikki ei ole vihaa eikä kaikki feministit vihaa, ääripäiden touhua.