Urheilijoiden lisäravinteena käyttämä kreatiini saattaa parantaa muistia ainakin kasvissyöjillä. Tuoreessa australialaistutkimuksessa kreatiinipillereitä kuusi viikkoa napsineet koehenkilöt menestyivät tavallista paremmin älyä ja muistia mittaavissa te...

Urheilijoiden lisäravinteena käyttämä kreatiini saattaa parantaa muistia ainakin kasvissyöjillä. Tuoreessa australialaistutkimuksessa kreatiinipillereitä kuusi viikkoa napsineet koehenkilöt menestyivät tavallista paremmin älyä ja muistia mittaavissa testeissä. Erityisesti kyky palauttaa mieleen pitkiä numerosarjoja koheni selvästi. Kreatiinilisä kenties tehostaa hermosolujen energian saantia, Sydneyn yliopiston tutkijat pohtivat brittiläisessä Royal Society Proceedings B -tiedelehdessä. Asiasta kertoivat myös New Scientist ja BBC.

Kreatiini on elimistön oma tuote, joka osallistuu erityisesti lihasten energia-aineenvaihduntaan. Pieni osa saadaan ravinnosta, liha- ja kalaruoista. Aine varastoituu lihassoluihin.

Kreatiinista tuli 1990-luvulla erityisesti voimailijoiden suosima lisäravinne, koska muuutamat tutkimukset terveillä vapaaehtoisilla viittasivat siihen, että aine voisi parantaa voimakasta ja lyhytaikaista urheilusuoritusta. Myöhemmät kilpaurheilijoilla tehdyt tutkimukset ovat vetäneet vesiperän. Kreatiini on nykyään yksi yleisimmistä lisäravinteista. Elintarvikeviraston ja Kuntourheiluliiton muutama vuosi sitten tekemän tutkimuksen mukaan urheilijoista 66,1 % käyttää lisäravinteita ja kansainvälisen tason urheilijoista jopa 85,5 %.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla