Syntyi jo kolmas vauva, jolla on kaksi biologista äitiä. Kuva: Getty Images

Hedelmöityshoidon avulla maailmaan saatetulla poikavauvalla on kolmen ihmisen dna:ta: isänsä, äitinsä ja munasolun luovuttaneen naisen geenejä.

Kreikassa on onnistuneesti saatettu maailmaan niin sanottu kolmen vanhemman lapsi. Tiistaina syntynyt terve poikavauva painaa 2,9 kiloa – ja hänessä on kolmen ihmisen geenejä.

Pojan dna on peräisin isältä ja äidiltä kuten normaalisti, mutta niin sanottu mitokondriaalinen dna on saatu toiselta, munasolunsa luovuttaneelta naiselta.

Tällaisella hedelmöitystekniikalla voidaan auttaa perinnöllisten sairauksien riskiä kantavaa äitiä saamaan terveitä lapsia luovuttajalta saatavan dna-ripauksen avulla.

Tekniikkaa voidaan käyttää myös ylipäänsä tekemään raskaus mahdolliseksi eräissä harvinaisissa tapauksissa. Nyt oli kyse jälkimmäisestä.

Britannian yleisradioyhtiö BBC:n mukaan 32-vuotiaalla kreikkalaisnaisella oli ollut jo neljä epäonnistunutta koeputkihedelmöitystä. Vasta mitokondrion korvaushoidolla raskaus onnistui.

Syntynyt poika on kolmas tällainen kolmen vanhemman lapsi. Vastaavia kokeita on käynnissä ympäri maailmaa. Uudella tekniikalla maailmaan saatettuja lapsia nähtäneen lisää jo piakkoin.

Esimerkiksi Britanniassa hyväksyttiin viime vuonna mitokondrion korvaushoito kahdelle naiselle, joiden lapset syntyisivät muutoin vaikeasti vammaisina. Siitä kertoo New Scientist-lehti.

Mitokondrion korvaushoito perustuu siihen, miten ihmisen dna eli perimäaines jakautuu soluissa.

Yli 99 prosenttia geeneistämme on itsee soluytimessä eli tumassa. Lisäksi ihmisen perimästä vajaa prosentti on tuman ulkopuolista, mitokondriaalista dna:ta. Tämä mtdna on solujen mitokondrio-soluelimessä, joka on solujen voimalaitos.

Ihmisen dna on sekoitus hänen isänsä ja äitinsä geenejä, mutta mitokondrion dna periytyy aina pelkästään äidiltä. Jos mitokondrion dna:ssa on haitallisia geenimuotoja, lapsilla on suuri todennäköisyys periä nämä virheelliset kopiot ja sairastua.

Mitokondriossa sijaitsevat geenit vaikuttavat muun muassa solujen energia-aineenvaihduntaan. Vaaralliset virheet näissä geeneissä aiheuttavat vaikeita ja kuolemaan johtavia oireyhtymiä, kuten Leigh’n oireyhtymää. Siinä hermosto alkaa rappeutua jo ensimmäisen elinvuoden aikana. Puolet sairastuneista kuolee ennen kolmen vuoden ikää.

Geenitekniikka on kehittänyt tähän ratkaisun. Tuma ja sen dna otetaan isän ja äidin hedelmöittyneestä munasolusta, mutta mitokondrio-dna otetaan toiselta naiselta.

Luovuttajana toimiva nainen antaa siis oman munasolunsa hedelmöitysklinikalle, jossa tästä munasolusta poistetaan tuma. Jäljelle jää naisen dna:sta siivottu solu, jossa on terveet mitokondriot. Sitten isän ja äidin hedelmöitetystä munasolusta siirretään tuma tähän luovuttajanaisen soluun.

Tuloksena on hedelmöittynyt munasolu, jossa on kolmen ihmisen dna:ta. Vain pieni ripaus dna:sta tulee luovuttajalta, kakkosäidiltä.

Maailman ensimmäinen tällainen kahden äidin lapsi syntyi kolme vuotta sitten. Amerikankiinalaisen hedelmällisyyslääkäri ja tutkija John Zhangin ryhmä auttoi Leigh’n oireyhtymän aiheuttavia geenejä kantavaa äitiä saamaan terveen poikavauvan.

Zhangin kokeen jälkeen ukrainalainen hedelmällisyysklinikka on tuottanut ainakin yhden tällaisen lapsen, joten Kreikassa nyt syntynyt poika on siis virallisesti kolmas.

Tutkijat ovat arvostelleet sitä, että Ukrainan ja nyt Kreikan tapauksessa käytettiin mahdollisesti riskialtista mitokondrioterapiaa vain hedelmöityksen mahdollistamiseen ylipäänsä.

Kummankaan lapsen äidillä ei ollut virheellisiä geenejä, joiden aiheuttamien sairauksien ehkäisyyn menetelmä olisi ollut välttämätön.