Ei se ihan näin mennyt.

Tuskin he kuitenkaan tekivät lapsia yhdessä.

Näihin asti on arvioitu, että ihmisten viimeisin yhteinen kantaäiti eli huomattavasti aikaisemmin kuin viimeisin yhteinen esi-isä. Uusi Sciencessa julkaistu tutkimus kuitenkin osoittaa, että kantavanhemmat elivät kutakuinkin samoihin aikoihin.

Tuoreiden ajoitusten mukaan kantaäiti olisi elänyt 99 000–148 000 ja kantaisä 120 000–156 000 vuotta sitten. Aiemmat arviot sijoittivat kantaisän tallaamaan maankamaraa 55 000–115 000 vuoden taakse ja kantaäidin 150 000–240 000 vuoden taakse.

Ihmiskunnan yhteinen kantaisä päätellään Y-kromosomin vähittäisten muutostan muodostaman molekyylikellon perusteella. Y-kromosomi periytyy vain isältä pojalle. Koska sen perintöaines ei sekoitu niin kuin molemmilta vanhemmilta saatujen kromosomien perintöaines, sen perusteella voidaan jäljittää miespuolista perintölinjaa kauas menneisyyteen.

Kantaäiti voidaan jäljittää sitä vastoin solujen mitokondrioiden sisältämän dna:n avulla, sillä lapset saavat ne aina äidiltään. Ihmisten viimeisintä yhteistä esiäitiä kutsutaankin mitokondrio-Eevaksi.

Nyt tutkijat käyttivät esivanhempien jäljitystyöhön 69 eri puolilla maailmaa elävän miehen Y-kromosomeja ja mitokondrioita. Mitokondrio-dna-näytteet analysoitiin myös 24 naiselta.

Jäljitetyt esivanhemmat eivät suinkaan olleet aikansa ainoita ihmisiä, eivätkä he mitä todennäköisimmin kohdanneet toisiaan. He vain sattuvat olemaan ne, joiden Y-kromosomi ja mitokondrio-dna ovat periytyneet useimmille nykyään eläville ihmisille. Heidän aikalaistensa vastaavat osat perimää taas ovat kadonneet luonnonvalinnan tai satunnaisen geneettisen ajautumisen tuloksena.

Robotti on lähtenyt kohti asteroidia, jonka pinta näkyy oikealla. Värikäs sumu johtuu auringon heijastuksista. Kuva: Japan Aerospace Exploration Agency
Tämän kuvan robotti otti asteroidin pinnalta hypyn aikana. Kuva: Japan Aerospace Exploration Agency
Robotti otti kuvan Hayabusa 2 -luotaimesta pian irrottuaan se kyydistä. Emoluotain näkyy oikealla ylhäällä. Kuva on epäselvä, koska robotti pyörii laskeutuessaan. Kuva: Japan Aerospace Exploration Agency

Luvassa on paitsi kuvaa myös kivinäytteitä, jotka luotain kiikuttaa takaisin Maahan.

Japanilainen avaruusluotain onnistui sujauttamaan kaksi robottia 280 miljoonan kilometrin päässä avaruutta halkovan asteroidin pinnalle.

Robotit lähettävät sieltä nyt kuvaa ja tietoja maapallolle. Pian itse luotain räjäyttää asteroidista irti näytteitä, jotka se kuljettaa takaisin maahan ensi vuonna.

Saavutusta voisi verrata siihen, että koulutettu kärpänen laskeutuisi kivääristä ammutun luodin päälle pimeässä metsässä, irrottaisi siitä palasen ja lentäisi näytepalan kanssa kotiin.

Urotyön tehnyt Hayabusa 2 on suunnilleen jääkaapin kokoinen, aurinkopaneeleilla varustettu avaruusluotain, joka laukaistiin avaruuteen Tanegashiman saarelta Japanissa joulun alla 2014.

Sen tehtävä oli ottaa kiinni noin kilometrin kokoinen Ryugu-asteroidi, tutkia sitä ja palata näytteiden kanssa Maahan.

Muuttohaukkaa tarkoittava Hayabusa lensi avaruudessa neljä vuotta, kunnes saavutti Ryugun.

Maasta laukaistu luotain linkoutui painovoiman ja äärimmäisen tarkkojen laskelmien avulla ensin samalle kiertoradalle kuin kohteena oleva asteroidi. Sitten se alkoi ottaa asteroidia hiljalleen kiinni moottoriensa avulla. Kaikki tapahtui yli sadan tuhannen kilometrin tuntinopeudella.

Luotain asettui lopulta kiertämään asteroidia parinkymmenen kilometrin etäisyydelle. Se kävi välillä lähempänä ottamassa kuvia ja mittaamassa kilometrin kokoisen kivenmurikan painovoimaa. Kärpänen oli siis saavuttanut luodin.

Perjantaina oli aika munia sen päälle. Suomen aikaa noin aamuseitsemältä Hayabusa 2 laskeutui vain 60 metrin päähän asteroidista.

Luotain pudotti sisuksistaan kaksi pientä, robottipölynimurin kokoista ja muotoista luotainta Ryugun pinnalle. Ne vaappuivat alas asteroidille kivenmurikan painovoiman vetäminä ja laskeutuivat onnistuneesti.

”Kumpikin luotaimista toimii normaalisti, ja ne ovat alkaneet tutkia Ryugun pintaa”, tiedotettiin lauantaina.

”En löydä sanoja ilmaistakseni, miten iloinen olen siitä, että pystyimme lähettämään liikkuvia luotaimia asteroidin pinnalle”, sanoo avaruusjärjestö Jaxan projektijohtaja Yuichi Tsuda järjestön verkkosivuilla.

Nämä Minerva 2 -nimiset pikkuluotaimet ottavat kuvia ja tekevät mittauksia asteroidin pinnalla. Ryugun painovoima on niin mitätön, että ne voivat liikkua pinnalla loikkien. Robotit ponnahtavat viidentoista metrin korkeuteen.

Myöhemmin Hayabusa laukaisee asteroidille kolmannenkin pikku tutkimusvälineen, ranskalaisten ja saksalaisten kehittämän Mascot-laskeutujan.

Ensi kuussa on tarkoitus kerätä näytteitä itse asteroidista. Tätä varten Hayabusaan itseensä on rakennettu systeemi, jolla asteroidia kiertävä luotain ampuu kiveen eräänlaisen kupariammuksen.

Kahden kilon painoinen ammus tekee kiveen pienen kraaterin ja irrottaa asteroidin pinnasta tomua, jota luotain imee sisäänsä asteroidia kiertäessään.

Ensi vuonna Hayabusa palaa takaisin Maahan ja tuo siis meille kivitomua tutkittavaksi satojen miljoonien kilometrien päästä. Nyt lasketut robotit jäävät asteroidin pinnalle ikiajoiksi.