Ei se ihan näin mennyt.

Tuskin he kuitenkaan tekivät lapsia yhdessä.

Näihin asti on arvioitu, että ihmisten viimeisin yhteinen kantaäiti eli huomattavasti aikaisemmin kuin viimeisin yhteinen esi-isä. Uusi Sciencessa julkaistu tutkimus kuitenkin osoittaa, että kantavanhemmat elivät kutakuinkin samoihin aikoihin.

Tuoreiden ajoitusten mukaan kantaäiti olisi elänyt 99 000–148 000 ja kantaisä 120 000–156 000 vuotta sitten. Aiemmat arviot sijoittivat kantaisän tallaamaan maankamaraa 55 000–115 000 vuoden taakse ja kantaäidin 150 000–240 000 vuoden taakse.

Ihmiskunnan yhteinen kantaisä päätellään Y-kromosomin vähittäisten muutostan muodostaman molekyylikellon perusteella. Y-kromosomi periytyy vain isältä pojalle. Koska sen perintöaines ei sekoitu niin kuin molemmilta vanhemmilta saatujen kromosomien perintöaines, sen perusteella voidaan jäljittää miespuolista perintölinjaa kauas menneisyyteen.

Kantaäiti voidaan jäljittää sitä vastoin solujen mitokondrioiden sisältämän dna:n avulla, sillä lapset saavat ne aina äidiltään. Ihmisten viimeisintä yhteistä esiäitiä kutsutaankin mitokondrio-Eevaksi.

Nyt tutkijat käyttivät esivanhempien jäljitystyöhön 69 eri puolilla maailmaa elävän miehen Y-kromosomeja ja mitokondrioita. Mitokondrio-dna-näytteet analysoitiin myös 24 naiselta.

Jäljitetyt esivanhemmat eivät suinkaan olleet aikansa ainoita ihmisiä, eivätkä he mitä todennäköisimmin kohdanneet toisiaan. He vain sattuvat olemaan ne, joiden Y-kromosomi ja mitokondrio-dna ovat periytyneet useimmille nykyään eläville ihmisille. Heidän aikalaistensa vastaavat osat perimää taas ovat kadonneet luonnonvalinnan tai satunnaisen geneettisen ajautumisen tuloksena.