Peniksessä on paisauvaiskudosta kolmessa kohtaa, alimpana näkyy virtsaputkea ympäröivä paisuvainen. Kuva: <A HREF=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gray1155.png>Wikimedia Commons</A>.
Peniksessä on paisauvaiskudosta kolmessa kohtaa, alimpana näkyy virtsaputkea ympäröivä paisuvainen. Kuva: Wikimedia Commons.

Onnistunut eläinkoe lupaa hoitoja myös miehille, joiden erektiota tuottava paisuvaiskudos on vaurioitunut.

Kirurgit voivat ehkä jonain päivänä rakentaa miehelle uuden, toimivan peniksen paisuvaiskudoksen vaurioituneen tilalle. Tämän mahdollistaa Wake Forestin yliopiston kudosteknologinen läpimurto, jossa rakennettiin kokonaan uusi paisuvaiskudos kanille.

Yhdysvaltain tiedeakatemian Pnas-lehdessä tutkijat raportoivat, kuinka kanin soluja kasvatettiin laboratoriossa peniksen paisuvaiskudokseksi. Kun ne siirrettiin paikalleen, kaneilla oli normaalit seksuaaliset toiminnot ja ne pystyivät tuottamaan jälkeläisiä.

Peniksen toiminnallista paisuvaiskudosta ei ole koskaan korjattu yhtä täydellisesti.

"Jatkotutkimuksia totta kai tarvitaan, mutta tuloksemme ovat lupaavia ja ne viittaavat siihen, että teknologialla on huomattava potentiaali auttaa potilaita jotka tarvitsevat peniksen kudosten uudelleenrakentamista", tutkimusta johtanut Anthony Atala sanoi.

"Toiveenamme on, että potilaat joilla on peniksen synnynnäisiä epämuodostumia, penissyöpä, onnettomuudessa penikseen kohdistunut vaurio ja joissakin tapauksissa myös erektiohäiriöiset voivat hyötyä teknologiasta tulevaisuudessa."

Vaurioituneen paisuvaiskudoksen uudelleenrakentaminen on perinteisesti ollut vaikeaa kudoksen erikoislaatuisen rakenteen ja monimutkaisen toiminnan vuoksi. Normaalia seksuaalista toiminnallisuutta mahdollistavaa hoitoa ei ole ollut olemassa.

Erilaisia kirurgisia keinoja on kokeiltu. Edes monivaiheset operaatio, joihin voi kuulua silikoniproteesi, eivät yleensä ole säilyttäneet normaalia erektiota.

Aiemmin Wake Forestin tutkijat onnistuivat puolinaisen erektion tuottamiseen kaneilla, joille he kehittivät lyhyitä pätkiä paisuvaiskudosta.

He keräsivät sileää lihaskudosta ja verisuonten sisäpintojen solutyyppiä vastaavia soluja eläinten paisuvaiskudoksesta. Sitten he monistivat näitä laboratoriossa.

Solut siirrettiin kolmiulotteiseen muottiin, joka tuki soluja niiden kehittyessä. Kuukauden päästä muotin siirtämisestä eläinten penikseen verisuonet alkoivat muodostaa toimivia rakenteita.

Kun eläinten annettiin pariutua naaraiden kanssa, kahdeksassa tapauksessa kahdestatoista naaraan vaginassa oli spermaa. Neljä naarasta tuli tiineeksi.

Afrikkalaisten paikallislintujen immuunijärjestelmä on huomattavasti virittyneempi taistelemaan sikäläisiä taudinaiheuttajia vastaan.

Muuttolinnut kasvattavat kesäisin poikasensa pohjoisessa välttyäkseen tropiikin taudeilta. Tämä kävi ilmi, kun ruotsalaisessa Lundin yliopistossa tutkittiin yli tuhannen lintulajin evoluutiohistoriaa ja immuunijärjestelmää.

Kun poikaset syntyvät Pohjolassa, lintujen ei tarvitse ylläpitää yhtä kattavaa immuunijärjestelmää kuin Afrikassa pysyttelevien serkkujensa.

Tutkijat analysoivat 1 300 lintulajin sukupuut ja vertailivat eurooppalaisten ja afrikkalaisten paikallislintujen sekä muuttolintujen immuunijärjestelmää.

Euroopassa pysyvästi elävillä linnuilla ja muuttolinnuilla on trooppisiin taudinaiheuttajiin nähden paljon suppeampi immuunijärjestelmä kuin afrikkalaisilla linnuilla. Se on yllättävää, sillä muuttolintujen ajattelisi tarvitsevan suojaa troopiikin taudeilta etelässä talvehtiessaan.

Ne eivät kuitenkaan näytä olevan immuunipuolustukseltaan erilaisia kuin Euroopassa ympäri vuoden elävät serkkunsa. Sekä eurooppalaiset paikallislinnut että talveksi Afrikkaan muuttavat lajit ovat kaikki alun perin kotoisin Afrikasta.

Tutkijat esittävät, että monipuolisen ja vahvan immuunijärjestelmän ylläpito ja kehittyminen on evoluutiossa luultua kalliimpaa. Sen hintana voi esimerkiksi olla erilaisten autoimmuunisairauksien kehittyminen.

Linnut ovat altteimpia taudeille kohdatessaan taudinaiheuttajat ensimmäistä kertaa. Niinpä syntyvät poikaset olisivat tropiikissa heikoilla. Evoluutio näyttää varmistaneen, että linnut muuttavat pesimään pohjoiseen, jossa tauteja ei ole niin paljon. Näin linnut selviävät yksinkertaisemmalla immuunijärjestelmällä.

”Kun muuttolinnut pesivät, ne ovat siirtyneet pois tautivyöhykkeiltä eivätkä tarvitse niin monipuolista puolustusta. Tästä on sekin etu, että immuunijärjestelmän itsensä sairaudet ja ongelmat ovat huomattavasti epätodennäköisempiä”, selittää tohtori Emily O'Connor Lundin yliopiston tiedotteessa.

Ilmastonmuutos näyttää siirtävän myös taudinaiheuttajien rajoja kohti pohjoista. Reuna-alueilla elävät linnut voivat sopeutua tähän siirtymällä pohjoisemmaksi.

Kun elinalueiden pohjoisraja tulee lopulta vastaan, jää nähtäväksi miten lintujen immuunijärjestelmä pystyy selviämään niille vieraista taudinaiheuttajista.

Tutkimuksen julkaisi Nature Ecology & Evolution.