Raidoitus karkottaa paarmoja.

Raidat suojaavat seepraa hevospaarmoilta, päätteli ruotsalais-unkarilainen tutkimusryhmä.

Hevoseläimistä verta naukkailevat hevospaarmat purevat  kipeästi ja levittävät tauteja. Gábor Horváth ja Susanne Åkesson unkarilaisine ja ruotsalaisine kollegoineen havaitsivat, että näitä hyönteisiä houkuttaa lineaarisesti polarisoitunut valo, joka heijastuu paarmojen uhreista.

Tumma hevonen saa herkemmin puremia kuin valkoinen. Seepra puolestaan on alkiona musta, mutta kehittää valkoiset raidat ennen syntymää. Tutkijat pohtivat, saattaisiko syynä olla se, että raidallinen takamus olisi vähemmän altis paarmanpuremille kuin musta.

Tiimi otti asiasta selvää. Tutkijat matkustivat hevospaarmoja kuhisevalle farmille Budapestin liepeille ja testasivat, kuinka houkuttelevina verenimijät pitivät eri levyisiä ja pitkiä raitoja sekä niistä heijastuvan valon polarisaatiota. Kävi ilmi, että kapeimmat raidat keräsivät vähiten hevospaarmoja.

Seuraavaksi tiimi testasi mustien, valkoisten ja raidallisiksi tehtyjen hevosten paarmanpurema-alttiutta. Oletuksena oli, että raidallista purtaisiin vähemmän kuin mustaa, mutta enemmän kuin valkoista. Kävi kuitenkin ilmi, että paarmat tykkäsivät raitakuosista kaikkein vähiten.

Lopuksi tutkijat mittasivat oikeiden seeprojen raitojen leveyksiä ja valopolarisaatiota. Ilmeni, että ne olivat samanlaisia kuin testiraidat, jotka houkuttelivat vähiten paarmoja.

"Raidoitus on kehittynyt seeproille valintapaineen myötä, koska ne suojaavat puremilta", tutkijat kiteyttävät Journal of Experimental Biologyssa.