Ostoskuittien muovimyrkky bisfenoli-A häiritsee maanantaina julkaistun tutkimuksen mukaan myös dna-korjausprosessia sukkulamadoilla ja aiheuttaa niillä hedelmättömyyttä.

Äskettäin on huolestuttu siitä, että ostoskuittien muovimyrkky bisfenoli-A imeytyy ihon läpi. Havainnon vuoksi etenkin raskaana olevia naisia kehotetaan välttämään ostoskuittien käsittelyä. Ainetta on myös monissa ruoka- ja juomapakkauksissa. Yhdysvalloissa jotkut osavaltiot ovat kieltäneet bisfenoli-A:n lasten tuotteista, mutta käytännössä kaikki ihmiset altistuvat sille.

Bisfenoli-A:n on aiemmin epäilty aiheuttavan monenlaisia sairauksia, kuten sydäntauteja, diabetestä ja keskenmenoja.

Bisfenoli-A voi steriloida sukkulamatoja ja tappaa niiden alkioita, kävi ilmi PNAS-lehdessä maanantaina julkaistusta tutkimuksesta. Sukkulamato on yleinen tutkijoiden käyttämä malliorganismi.

Harvardin yliopiston lääketieteen tutkijat Patrick Allard and Monica Colaiacovo testasivat bisfenoli A:n vaikutusta sukkulamatojen munasolujen ja siittiöiden solunsisäisiin prosesseihin.

Tutkijat huomasivat, että bisfenoli-A heikentää joitakin dna:n korjausmekanismeja soluissa, joista sukusolut muodostuvat. Altistus bisfenoli-A:lle myös rikkoi kromosomeja ja johti solukuolemaan.

Löydökset viittaavat tutkijoiden mukaan siihen, että bisfenoli-A voi vastaavalla mekanismilla häiritä myös ihmisen lisääntymistä.

Ostoskuittien muovimyrkky bisfenoli-A imeytyy ihon läpi

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.