Ruisleivästä saa kuitua.
Ruisleivästä saa kuitua.

Runsaasti kuitua syövä kuusikymppinen elää kauemmin kuin kuitua karttava ikätoveri. 

Suuri yhdysvaltalaistutkimus osoitti, että runsaskuituinen ruoka auttaa kuusikymppisiä elämään pitempään. Kuitujen vaikutus kuolleisuuteen on ollut epäselvä, vaikka kuitupitoinen ruoka on tunnetusti terveellistä.

Tulokset julkaistiin Archives of Internal Medicine -lehdessä, ja niiden mukaan vajaat 30 grammaa kuituja päivittäin nauttivan kuusikymppisen riski kuolla seuraavan yhdeksän vuoden aikana on viidenneksen pienempi kuin noin 10 grammaa syövän. Suurin vaikutus on viljakuiduilla.

Kuidut vähensivät sydän- ja verisuonitaudeista johtuvia, mutta myös tulehduksellisista tai hengitysteiden sairauksista aiheutuvia kuolemia. Lisäksi miehillä syöpäkuolemat vähenivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Havainnot tukevat suomalaisia ravitsemussuosituksia, joiden mukaan kannattaisi syödä kuitua 25–35 grammaa päivässä. Suomalaisten saanti jää kuitenkin noin 20 grammaan. Meillä viljatuotteet ja etenkin ruisleipä ovat merkittäviä kuidun lähteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkijat huomauttavat, että runsas kuidunsaanti voi myös kertoa kasvis- ja hedelmäpainotteisesta ruokavaliosta, joten osa kuituun nyt liitetyistä hyödyistä todennäköisesti johtuu yleisemminkin terveellisistä ruokatottumuksista ja elintavoista.

Tutkimus perustui 220 000 keskimäärin 62-vuotiaan miehen ja 170 000 naisen ruokavalio- ja terveystietoihin, jotka kerättiin yhdeksänvuotisen seurannan alussa. Seurannan aikana kuoli 20 000 miestä ja 11 000 naista.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim.

Sisältö jatkuu mainoksen alla