Pulverimainen "kuivaksi vedeksi" kutsuttu aine on uusi keino varastoida hiilidioksidia ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi.

Valkoinen jauhe, joka lähinnä koostuu vedestä, voi varastoida esimerkiksi hiilidioksidia.

"Kuivaksi vedeksi" kutsuttu erikoinen, tomusokeria muistuttava aine voi olla uusi tapa varastoida hiilidioksidia, tutkijat kertoivat Yhdysvaltain kemistiseuran vuosikokouksessa.

Jauhevedellä voi olla monenlaista käyttöä, tutkijat sanovat. Se voi olla aikaisempaa energiatehokkaampi keino saada käynnistettyä kemiallisia reaktioita, joita tarvitaan lukemattomissa kuluttajatuotteissa. Kuiva vesi voi myös tarjota turvallisemman tavan säilyttää ja kuljettaa vaarallisia teollisia aineita.

"Ei ole mitään joka olisi ihan niin kuin tämä", tutkija Ben Carter sanoi.

Carter selitti, että ainetta kutsutaan kuivaksi vedeksi, koska se sisältää 95 prosenttia vettä ja on silti kuivaa jauhetta. Jokainen jauhehiukkanen koostuu vesipisarasta, jota ympäröi käsitelty piidioksidi eli silika. Silikavaippa estää vesipisaroita yhdistymästä takaisin nesteeksi. Lopputuloksena on hienojakoinen jauhe, joka voi imeä kaasuja, jotka reagoivat veden kanssa muodostaen hydraatteja.

Kuiva vesi keksittiin vuonna 1968 ja se herätti huomiota potentiaalisena kosmetiikka-aineena. Hullin yliopiston tutkijat löysivät sen uudelleen vuonna 2006 tutkiakseen sen rakennetta ja Liverpoolin yliopiston tutkijat ovat sittemmin laajentaneen sen potentiaalisten sovellusten määrää.

Yksi kuivan veden uusimmista käyttötarkoituksista on kaasujen, muun muassa ilmastoa lämmittävän hiilidioksidin varastointi. Laboratoriomittakaavan tutkimuksessa Cooper kollegoineen huomasi, että kuiva vesi imi yli kolme kertaa enemmän hiilidioksidia kuin vastaava määrä tavallista vettä ja silikaa samassa ajassa.

Tämä kuivan veden kyky imeä suuria määriä hiilidioksidikaasua ja muuttaa se hydraatiksi voi olla hyödyllinen taistelussa ilmastonmuutosta vastaan, tutkijat sanoivat.