Kultajäkälää kalliolla. Kuva: Wikimedia Commons

Terveet solut säästyivät kokeissa.

Oransseissa jäkälissä esiintyvä parietiini osoittautui tuoreessa tutkimuksessa lupaavaksi ainesosaksi erilaisia syöpiä vastaan.

Kun parietiinia annosteltiin akuuttia lymfoblastista leukemiaa sairastavalta potilaalta otettuun verinäytteeseen, se tuhosi puolet näytteen syöpäsoluista kahdessa vuorokaudessa, mutta ei vahingoittanut eläviä soluja.

Tämä on tutkijoiden mukaan erityisen tärkeä ominaisuus, sillä merkittävä osa kemoterapian tai säteilyhoidon vaikeista sivuvaikutuksista tulee nimenomaisesti terveiden solujen tuhoutumisesta.

Emory-yliopiston tutkijat ovat pitkään halunneet löytää kemiallisia aineita, jotka hillitsevät 6pgd-entsyymin toimintaa. Tämä entsyymi on keskeinen toimija monissa syövissä, ja sen yliaktiivisuuden estäminen hillitsee syöpäsolujen kasvua.

Tutkijat osoittivat ensin 6pgd-entsyymin roolin eri syövissä. Tämän jälkeen he todistivat, että parietiinin syöpää hillitsevä vaikutus perustui nimenomaisesti tämän entsyymin estämiseen.

Tutkijat kehittivät parietiinista lisäksi johdannaisen, joka voi olla vielä parietiiniakin tehokkaampi syövän taltuttaja. Se esti tehokkaasti ihmisen keuhkosyövistä ja pään ja kaulan alueen syövistä otettuja solulinjoja, joita oli siirretty kasvamaan kudossiirteissä hiireen.

Parietiini on vallitseva pigmentti kultajäkälissä, minkä lisäksi sitä on keltajäkälissä, kuten haavankeltajäkälässä. Vihanneksista parietiinia on eniten raparperissa. Jäkälistä on aiemminkin eristetty useita yhdisteitä, joilla on syöpää vastustavia ominaisuuksia.

Tutkimuksen julkaisi Nature Cell Biology.