Samanlaisia, mutta erilaisia: kosmonautit (joita kuvassa kaksi) väsyvät eri tavoin kuin astronautit. Kuva: NASA

Astronautit ja kosmonautit uupuvat eri tavoin.

Yhdysvaltalaiset ja venäläiset väsyvät eri tavoin, osoitti astronauttien ja kosmonauttien tutkimus.

Kansainvälisen avaruusaseman asukkeja tarkkaillut tutkimusryhmä havaitsi, että amerikkalaisille fyysinen ja psyykkinen uupumus ovat erillisiä asioita, kun taas venäläisillä nämä kaksi kietoutuvat erottamattomasti yhteen. Tutkijat uskovat, että ero johtuu yhdysvaltalaisten ja venäläisten perustavanlaatuisista kulttuurieroista.

Venäläisten lääkärien mukaan väsymys ja masennus yhdistyvät voimattomuudeksi, joka tunnetaan astenia-oireyhtymänä. Sen sijaan Yhdysvalloissa lääkärit pitävät masennusta ja väsymystä erillisinä tiloina.

Vadim Gushin moskovalaisesta Biolääketieteen instituutista ja hänen yhdysvaltalaiskollegansa Jennifer Boyd, Nick Kanas ja Stephanie Saylor Kalifornian yliopistosta San Fransiscosta arvelivat,
että ero suhtautumisessa näkyisi myös todellisina eroina kosmonauttien ja astronauttien stressi- ja väsymysoireissa.

Oletus sai vahvistuksen, kun tutkijat analysoivat ISS-asemalla pitkään työskennelleiden oireita ja mielialoja. Ilmeni, että venäläiset kosmonautit kärsivät asteniasta eli samanaikaisesta fyysisestä väsymyksestä ja masennuksesta, kun taas astronauteilla nämä oireet eivät olleet sidoksissa toisiinsa.

Tutkijoiden mukaan tulos auttaa valmistautumaan paremmin muun muassa Mars-lennolla mahdollisesti ilmeneviin psykologisiin ongelmiin.

Tutkimuksen julkaisi Acta Astronautica.