Laivojen rungot on perinteisesti tehty solakan virtaviivaisiksi, jotta veden vastus saataisiin mahdollisimman pieneksi. Muitakin ratkaisuja on, Taiwanissa sijaitsevan Cheng Kung -yliopiston laivainsinöörit keksivät.
Cheng-Hung Huangin johtama tutkijar...

Laivojen rungot on perinteisesti tehty solakan virtaviivaisiksi, jotta veden vastus saataisiin mahdollisimman pieneksi. Muitakin ratkaisuja on, Taiwanissa sijaitsevan Cheng Kung -yliopiston laivainsinöörit keksivät.

Cheng-Hung Huangin johtama tutkijaryhmä halusi pienentää laivan synnyttämää aaltoilua, josta voi olla ahtaissa väylissä paljonkin haittaa muille aluksille ja rannan rakenteille. Tuloksena oli runko, joka ei enää kaarrukaan kauniin tasaisesti keulasta ahteriin vaan jossa on matkan varrella kaksi kumparetta ja kaksi syvennystä, New Scientist kertoo.

Tulokset ovat toistaiseksi vasta laskennallisia, sillä koerunkoa ei ole vielä rakennettu. Laskelmien mukaan tällä tavalla muotoiltu runko synnyttää monenlaisia aaltoja, joista osa kumoaa toisensa. Jäljelle jäävä aallokko on syvässä vedessä 15 prosenttia ja matalassa vedessä 28 prosenttia vähäisempää kuin perinteisillä laivanrungoilla. Laskelmissa laivan pituudeksi oletettiin 80 metriä.

Myös polttoainekuluissa säästetään, koska aaltoiluun tärväytyy entistä vähemmän energiaa. Sen sijaan laivan rakennuskustannukset varmasti nousevat, ja myös rahtitilan suunnittelu voi käydä vaikeaksi.