Kuvapörssi
Kuvapörssi

Tehokas pyrähtely kohottaa kuntoa siinä kuin pitkäkestoinen harjoitus.

Ei aikaa urheilla? Ei hätää. Parinkymmenen minuutin intervalliharjoittelu muutaman kerran viikossa kohottaa kuntoa siinä missä kaksi tuntia urheilua päivittäin, lupaa tutkija Martin Gibala McMasterin yliopistosta Kaliforniasta.

Ollakseen tehokasta harjoittelu pitää pätkiä puolen minuutin spurteiksi, osoittaa Journal of Physiologyssä julkaistu tutkimus.

Tutkimukseen osallistui 16 nuorta miestä. Puolet heistä ajoi kuntopyörällä niin lujaa kuin jaksoi 30 sekunnin ajan ja lepäsi sitten neljä minuuttia. Pyrähdys toistettiin 4-6 kertaa.

Toinen puoli ryhmästä polki 90-120 minuuttia kerrallaan kohtuuvauhtia ilman lepotaukoa.
Sprinttiryhmän kokonaisharjoitusaika taukoineen oli kahdessa viikossa 2,5 tuntia, kun taas kestävyysryhmä käytti harjoitteluun samassa ajassa 10,5 tuntia.

Testit osoittivat, että kumpikin harjoittelustrategia paransi lihaskuntoa ja hapenottokykyä yhtä paljon.

"Tuloksemme osoittaa, että intervalliharjoittelu on todellakin aikaasäästävä tapa harjoitella", kiteyttää Gibala. Kalorinpoltosta kiinnostuneille Gibala muistuttaa, että elimistö toimii kierroksilla vielä pitkään spurtin loputtuakin.