Uranuskin tulee el

Ikääntyvän tähden laajetessa myös elämälle suotuisa vyöhyke sen ympärillä laajenee. Siksi eksoelämää kannattaisi etsiä myös vanhojen tähtien liepeiltä.

Toistaiseksi elämää ei ole löydetty mistään muualta kuin maapallolta. Vieraita tähtiä kiertäviä planeettoja tunnetaan kuitenkin jo runsaasti. Elinkelpoisia kiertolaisia kartoitetaan nykyisin lähinnä Auringon kaltaisten tähtien liepeiltä, mutta uusien laskelmien mukaan eksoelämän etsijöiden kannattaisi hakea planeettoja myös kuolemassa olevien tähtien ympäriltä.

Elämää etsitään sieltä, missä on juoksevaa vettä. Tähtitieteilijät nimittävät "elämänvyöhykkeeksi" sitä etäisyyttä tähdestä, jolla planeetalla oleva vesi ei höyrysty eikä jäädy.

Auringon elämänvyöhyke alkaa maapallon radan tuntumasta ja jatkuu lähes Marsiin asti. Elämänvyöhyke kuitenkin muuttuu tähden ikääntyessä. Esimerkiksi Aurinko kirkastuu ja laajenee vanhetessaan. Siksi ikääntyvän Auringon elämänvyöhyke ulottuu tulevaisuudessa nykyistä kauemmas.

Nyt ranskalaiset ja yhdysvaltalaiset tutkijat ovat laskeneet, kuinka kauan elämänvyöhyke säilyy milläkin etäisyydellä tähden vanhetessa.

Tutkimusten mukaan Auringon elinkelpoinen alue pysyy nykyisenlaisena vielä noin viisi miljardia vuotta. Kun Aurinko lopulta laajenee kymmenen kertaa suuremmaksi punaiseksi jättiläistähdeksi, sen elämänvyöhyke siirtyy noin miljardiksi vuodeksi 7–22 Maan ratasäteen päähän. Vyöhykkeen uloin reuna on Uranuksen tienoilla. Uranuksellekin on siis tulevaisuudessa pitkään suotuisat olot elämälle.

“Planeetat, jotka ovat nyt kylmiä ja jäisiä saattavat muuttua tähden vanhetessa elinkelpoisiksi”, sanoo William Danchi New Scientist -lehdessä.

Sadan valovuoden säteellä meistä katsottuna on noin 150 vanhaa jättiläistähteä. Elämää pitäisi siis tämän tutkimuksen mukaan etsiä niidenkin planeetoilta eikä ainoastaan Auringon kaltaisten tähtien ympäriltä.

New Scientist .

Taitelijan näkemys etäisimmästä löydetystä mustasta aukosta. Kuva: Robin Dienel / Carnegie Institution for Science

Tähtitieteilijöitä mietityttää, miten musta aukko on kasvanut valtavaan massaansa jo niin varhain.

Tähtitieteilijät ovat löytäneet supermassiivisen mustan aukon noin 13 miljardin valovuoden päästä. Sillä on noin 800 miljoonaa kertaa Aurinkomme massa.

Aukko on syntynyt arviolta 690 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Ennen tätä löytöä kaikkein etäisin musta aukko oli löytynyt ajalta, jolloin universumi oli noin 800 miljoonaa vuotta vanha.

Kesti yli puoli vuosikymmentä ennen kuin tämä kohde löytyi, vaikka tähtitieteilijät etsivät koko ajan etäisempää kohdetta.

Tähtitieteilijöitä mietityttää nyt se, miten aukko on kasvanut isoksi niin varhain ja niin nopeasti. Löydöstä kertoi tiedelehti Nature.

Löydetty musta aukko imee ainetta nuoren galaksin keskustassa. Tutkijat kutsuvat tällaista ilmiötä kvasaariksi.

Mustalle aukolle imeytyvä kuuma kaasu asettuu mustan aukon ympärille kertymäkiekoksi, josta sitä siirtyy mustan aukon nieluun.

”Kvasaarit ovat kirkkaimpia ja kaukaisimpia tunnettuja taivaan kohteita”, sanoo BBC:lle Bram Venemans Max Planckin tähtitieteen instituutista Saksassa. Kvasaarien avulla tähtitieteilijät yrittävät selittää varhaisen maailmankaikkeuden vaiheita.

Ihmetystä herättää, mistä musta aukko kokosi ison massansa, sanoo yksi löytäjien ryhmästä, Eduardo Bañados Carnegie -instituutista.

Löydetty kvasaari kiinnostaa, koska sieltä saapuva valo tulee ajalta, jolloin universumin ikä oli vain noin viisi prosenttia nykyisestä. Tuona aikana syttyivät ensimmäiset tähdet.

Kvasaarin etäisyyttä kuvaa ominaisuus, jota kutsutaan punasiirtymäksi. Siinä mitataan, kuinka paljon maapallolle saapuneen valon aallonpituus on venynyt universumin laajentuessa.

Havaittu mustan aukon punasiirtymä on 7,54. Mitä suurempi luku, sitä suurempi kohteen etäisyys on.

miilu
Liittynyt25.1.2011

Etäisin musta aukko löytyi 13 miljardin valovuoden päästä

Mustan aukon ympärillä on valoisia kohteita joista punasiirtymän avulla saadaan etäisyys. Kun tämä tiedetään, voidaan gravitaatioaaltojen maapallolla mitatusta taajuudesta saada tieto esim. kahden aukon törmäyksessä ollut pyörimisnopeus. Gravitaatioaaltojen taajuus on laskenut huomattavasti matkatessaan kohteesta. Hiukan ihmetytti noiden primitiivisten aukkojen etäisyyden mittaus. Eli käytetäänkö etäisyyden arviointiin itse galaksin valoa?