Autoilijoiden kuolemat eivät ole vähentyneet, vaikka muita tiellä liikkujia menehtyy entistä harvemmin. Syynä ovat nokkakolarit, joiden sattuu joka vuosi entistä enemmän. Ne ovat lisääntyneet 80-luvulla noin 20 kuolonkolarilla vuotta kohti.
Liikenneps...

Autoilijoiden kuolemat eivät ole vähentyneet, vaikka muita tiellä liikkujia menehtyy entistä harvemmin. Syynä ovat nokkakolarit, joiden sattuu joka vuosi entistä enemmän. Ne ovat lisääntyneet 80-luvulla noin 20 kuolonkolarilla vuotta kohti.

Liikennepsykologian professorin Heikki Summalan mukaan nokkakolarit voitaisiin estää kaksikaistaisille pääteille rakennettavilla keskikaiteilla ja sopivin välimatkoin ripotelluilla ohituskaistoilla. Summalan laskujen mukaan toimenpide olisi ehkäissyt liki puolet Lahti-Helsinki välin tiekuolemista vuosina 1967-69. "Keskikaide tosin tuo työtä autopeltisepille – kun kuljettajan tarkkaavaisuus herpaantuu yhä silloin tällöin ja auton kylki koskettaa vaijerikaidetta – mutta lopettaa viikatemiehen työt", Summala kirjoittaa Tieteessä tapahtuu -lehden numerossa 5/2002.

Keskikaiteita on kokeiltu mm. Ruotsissa parin vuoden ajan ja niitä rakennetaan koko ajan lisää. Suomen tiehallinto testaa keskikaiteita vielä tänä syksynä Riihimäen pohjoispuolella.