Herätys hellapoliisit! Teräksiset kasarit ja paistinpannut saattavat pian vaihtua kuparisiin, jos tutkijoiden suositukset saavat tuulta siipien alle.

Chilen yliopiston kokeissa havaittiin, että ruokamyrkytyksiä aiheuttava kolibakteeri pysyy hengissä yli kuukauden ajan ruostumattoman teräksen pinnalla. Kuparia se sietää vain neljä tuntia. Southampton yliopiston tutkijat ovat puolestaan osoittaneet, että kupari estää kampylobakteerien ja salmonellojen kasvua.

Kuparin antibakteeriset ominaisuudet tunnettiin jo muinaisessa Egyptissä, mutta se ei ole aivan vaaraton metalli. Kupari on ihmiselle tärkeä hivenaine pieninä määrinä, mutta suuret annokset voivat aiheuttaa jopa äkillisiä myrkytyksiä, oksentelua, ripulia ja vatsakipuja. Happamat nesteet syövyttävät astiasta kuparia. Yhdistelmä voi myös viedä ruoan värin ja maun. Tutkijat kehittelevät tilalle käytännöllisempiä kattilamateriaaleja, kuten sinkin ja kuparin seoksia.

Nature -lehden verkkouutisen mukaan kuparin tehoa hämmästyttävämpi seikka on se, että bakteerit muhivat pitkään ruostumattomilla teräspinnoilla. Vaikka teräspannu näyttää hygieniseltä, pienet pintanaarmut suorastaan imevät mikrobeja itseensä. "Pyyhkiminen häätää suurimman osan bakteereista, mutta naarmuista niitä ei tahdo saada pois", huomauttaa Southamptonin yliopiston Bill Keevil.