Onychiurus arcticus rutistaa itsestään kylmänkestävän.

Kuva: Raymond Borland
Onychiurus arcticus rutistaa itsestään kylmänkestävän. Kuva: Raymond Borland

Hyppyhäntäisillä on kaksi strategiaa pärjätä pakkasessa.

Linnut ja nisäkkäät varustautuvat kylmyyteen muuttamalla pois, kasvattamalla talviturkin tai lisäämällä vaatetustaan. Selkärangattomat eivät voi tehdä mitään näistä, mutta silti jotkin lajit kestävät Pohjois- ja Etelänavan äärimmäisiä olosuhteita. Tutkija Melody Clark Britannian Antarktis-tutkimusohjelmasta on nyt selvittänyt, että napa-alueiden hyppyhäntäisillä (Collembola) on kaksi strategiaa selvitä hyisistä lämpötiloista.

Pohjoisnavalla elävä Onychiurus arcticus suojautuu kylmältä kuivumalla. Niveljalkainen kykenee poistamaan elimistöstään kaiken nesteen, minkä jälkeen se on kuin ryppyinen karkkipaperi. Kun eläimen päälle pudottaa vesipisaran, se virkoaa hetkessä entiselleen.

Etelänavalla asustava Cryptopygus antarcticus sen sijaan lisää jäätymistä estävien molekyylien määrää ruumiinnesteessään, minkä ansiosta se voi kestää kolmenkymmenen asteen pakkasen.

Tutkijat selvittävät nyt hyppyhäntäisten kylmänkestävyyden ja eri strategioiden geneettistä taustaa. Geenien ilmentymisen toivotaan valaisevan muun muassa yksilöiden pakkasensietokyvyn eroja.