Tokion yliopistossa on kutistettu atomydin vekkulilla konstilla, englantilainen New Scientist -tiedelehti kertoo.

Kiyoshi Tanidan johtama tutkijaryhmä käytti hyväkseen Paulin kieltosääntöä, joka estää samanlaisia hiukkasia tulemasta lähelle toisiaan.

Litiumin ytimessä on kolmen protonin lisäksi neljä neutronia. Paulin kieltosääntö pakottaa neutronit etäälle toisistaan, mikä pullistaa ydintä.

Fyysikot ampuivat ytimeen pii-mesonin, joka muutti yhden neutroneista lambda-hiukkaseksi. Pii-mesoni muuttui törmäyksessä K-mesoniksi ja jatkoi matkaansa.

Lambda muistuttaa neutronia, koska siinäkin on kolme kvarkkia ja myös se on sähköisesti neutraali.

Koska neutroneja jäi ytimeen vain kolme, ne sopivat aiempaan paljon pienempään tilaan ilman että rikottiin kieltosääntöä vastaan.

Ydin kutistui noin 20 prosenttia. Se palasi normaaliksi kuitenkin jo sekunnin biljoonasosan kuluttua, koska lambda ei ole pysyvä hiukkanen.