Kuva: NASA/JPL-Caltech/R.Hurt (SSC)

Lähitähdistä saattaa riippua, millaisia planeettoja aurinkokuntaan muodostuu.

Kuuma tähtinaapuri saattaa estää kaasuplaneettojen syntymisen. Näin selittyisi se, että kahden samanlaisen tähden ympäriltä voi olla erilainen planeettakunta.

Suurin osa Linnunradan tähdistä on niin sanottuja punaisia kääpiöitä, jotka ovat hieman pienempiä ja viileämpiä kuin Aurinko. Planeetat kertyvät nuorta tähteä ympäröivästä pöly- ja kaasukiekosta, jota nimitetään protoplanetaariseksi kiekoksi. Tietylle kohdalle kiekkoa pitäisi muodostua tietynlainen kiertolainen.

Hiljattain samanlaisten punaisten kääpiötähtien ympäriltä on kuitenkin löytynyt hyvin erilaisia planeettoja. Ne ovat samalla etäisyydellä keskustähdestään ja silti toisiinsa verrattuna kuin yö ja päivä. Toiset ovat Jupiterin kaltaisia kaasujättiläisiä, toiset Neptunuksen kokoluokkaa olevia Maan kaltaisia planeettoja, ns. supermaita.

Yhdysvaltalaisen Alan Bossin mielestä asia selittyy tarkastelemalla tähden naapureita. Jos lähistöllä on kuuma nuori tähti, se haihduttaa protoplanetaarisen kiekon kaasun, ja kaasujättiläisen sijaan paikalle syntyy supermaa. Kuumista naapurussuhteista raportoi Carnegie-instituutin tiedote