Kelt 9b kiertää lukittuneena tähteään kuvituskuvassa. Kuva: Nasa/JLP-Caltech

4000-asteisen taivaankappaleen kaasukehässä leijailee rautaa ja titaania.

Avaruudessa on planeettoja, joilla voisi olla elämää. Sitten on planeettoja, joilla ei varmasti elä mikään.

Jälkimmäisiin kuuluu viime vuonna 650 valovuoden päästä löydetty Kelt-9b. Se kiertää valkohehkuista emotähteään niin läheltä, että tähden säteily kuumentaa planeetan pinnan jopa yli 4 000 asteeseen.

Planeetta on siis jopa kuumempi kuin monet tähdet. Esimerkiksi Aurinkoa lähimmän tähden Proxima Centaurin pintalämpötila on 3000 astetta. Oma Aurinkomme hehkuu pinnalta 5800 asteen lämpöisenä.Kelt-9b:n emotähti on kaksi kertaa Aurinkoa kuumempi ja yli kaksi kertaa suurempi. Sitä kiertävä planeetta saa niin paljon säteilyä, että se koostuu pääosin harvasta kaasusta. Kaasu taas on niin kuumaa, etteivät atomit voi edes muodostaa sidoksia.Planeetta muistuttaa Jupiteria, mutta paisuu kuumuudessa jopa kolme kertaa sitä suuremmaksi. Tähtitieteessä puhutaan niin sanotuista kuumista Jupitereista. Ne ovat juuri tällaisia tähteään lähellä kiertäviä kaasupätsejä.Kelt-9b on niistä kaikista kuumin. Se on jo ”ultrakuuma” Jupiter.Kelt-9b on lisäksi vuorovesilukittunut tähteensä, eli toinen puoli planeetasta on aina tähteä kohti. Samalla tavoin Kuusta näkyy Maahan aina sama puoli.Tämä johtaa tilanteeseen, jossa emotähden paahteessa käristyvä puoli hohtaa yhtä kuumana kuin tähdet. Takapuoli säilynee sen verran viileämpänä, että siellä kaasukehän kemiallinen koostumus on tavallisempi.Eurooppalainen tutkimusryhmä on nyt pystynyt havaitsemaan Kelt-9b:n kaasukehästä rautaa ja titaania.Rautaa ei ole aiemmin kyetty suoraan havaitsemaan miltään eksoplaneetalta. Löydön julkaisi arvovaltainen Nature-lehti. Rauta ja titaani leijailevat Kelt-9b:n helvetillisen kuumassa kaasukehässä yksittäisinä atomeina. Kun planeetan kaasukehää tarkkaillaan sen kulkiessa tähtensä editse, voidaan tänne tulevasta valosta havaita, mitä alkuaineita planeetan kaasukehässä on. Ne synnyttävät spektriviivoja, jotka ovat kullekin alkuaineelle ominaisia.Raudan ja titaanin kaltaisten alkuaineiden havaitseminen tällaisen planeetan kaasukehästä näissä olosuhteissa on kuitenkin äärimmäisen vaikeaa. Se vaatii nokkelia menetelmiä, ja siksikin uusi löydös on tärkeä.”Atomien ja molekyylien läpinäkymättömyyden laskeminen ei ole ihan itsestäänselvää, sillä työssä täytyy arvioida miljoonien ja jopa miljardien spektriviivojen muoto ja voimakkuus”, kirjoittaa tutkimusta johtanut Bernin yliopiston professori Kevin Heng blogikirjoituksessa, jossa hän kuvailee tarkemmin uutta löydöstä ja siihen johtanutta tutkimustyötä.Ennen pitkää ei ole koko planeettaa, sillä kuumuus höyrystää Kelt-9b:n kaasukehää hiljalleen pois. Heinäkuussa Naturessa julkaistu tutkimus paljasti, että planeetan kaasukehästä kiehuu pois ja imeytyy emotähteen 100000 tonnia vetyä joka sekunti. Lopulta planeetta joko höyrystyy kokonaan ja imeytyy emotähteensä, tai siitä jää jäljelle pelkkä kivinen ydin, hieman kuin siemen hedelmästä. Vaikka Kelt-9b on valtava kaasupallo, on sillä kuitenkin kiinteä ydin samoin kuin Jupiterilla.Planeetta ja sen emotähti Kelt-9 ovat saaneet nimensä ne löytäneen teleskoopin mukaan. Kelt-teleskoopin nimi tulee sanoista Kilodegree Extremely Little Telescope.