Kuu on ollut paljon nykyistä lähempänä Maata. Kuva: Oiva Kainulainen

Yli miljardi vuotta sitten Kuu oli paljon lähempänä ja päivän pituus alle 19 tuntia.

Kuu on etääntynyt Maasta jatkuvasti sen jälkeen, kun se syntyi maapallon kyljestä valtavassa törmäyksessä.

Marsin kokoinen taivaankappale, Theia, mäjähti vastasyntyneeseen maapalloon 4,5 miljardia vuotta sitten ja irrotti valtavan määrän ainetta. Siitä muodostui Kuu maapalloa kiertämään.

Aluksi Kuu oli hyvin lähellä maapalloa, vain 22 000 kilometrin päässä. Se olisi täyttänyt tuolloin suuren osan taivaasta, jos joku olisi sitä silloin täällä katsellut.

Miljardien vuosien aikana Kuu on hiljalleen vaeltanut kauemmas ja möllöttää nyt keskimäärin 384 400 kilometrin päässä meistä.

Taivaankappaleiden painovoiman tanssissa Kuu aiheuttaa maapallolle vuorovesi-ilmiön ja nykäisee planeettaamme eräänlaisen jenkkakahvan, vuorovesipullistuman. Vedet nousevat ja laskevat Kuun kiertäessä maata.

Samalla Kuu saa itselleen aina hieman maapallon pyörimisenergiaa. Siksi se erkaantuu hitaasti kauemmas meistä. Kuu etääntyy Maasta joka vuosi nelisen senttiä, suunnilleen samaa tahtia kuin ihmisen kynnet kasvavat.

Kun Kuu vaeltaa kauemmas Maasta, maapallon pyöriminen vastaavasti hidastuu ja vuorokausi pitenee, mutta hyvin verkkaisesti. Joka vuosi päivä pitenee noin 1/74 000-sekunnilla, eli yhden sekunnin 74 000 vuodessa.

Tämä on toistaiseksi tarkin laskelma Kuun etääntymisen vaikutuksesta päivän pituuteen maapallolla. Siihen päätyivät geotieteilijät Stephen Meyers Wisconsin-Madisonin yliopistosta ja Alberto Malinverno Columbian yliopistosta uudessa tutkimuksessaan, jonka julkaisi Pnas-lehti.

Meyers ja Malinverno tarkastelivat niin sanottuja Milankovićin jaksoja eli Maan kiertoradassa, akselikallistumassa ja akselin suunnassa tapahtuvia jaksollisia muutoksia. Maan kiertoradan soikeus vaihtelee hieman ja planeetta muljuu aikojen saatossa hienoisesti.

Akselin kallistuman muutokset vaikuttavat siihen, miten paljon Aurinko säteilee navoille. Pitkillä geologisilla ajanjaksoilla tämä vaikuttaa ilmastoon.

Menneisyyden syklit ja ilmasto ovat tallentuneet maapallon kiviin, tässä tapauksessa kuparin ja alumiinin esiintyvyyssuhteisiin muinaisessa, kivettyneessä merenpohjassa. Kivien avulla voidaan selvittää maapallon asento, muinaiset Milankovićin syklit ja Kuun etäisyys maapallosta.

Vapaa radikaali
Liittynyt26.8.2009

Kuun etääntyminen pidentää Maan päivää

Brainwashed kirjoitti: Jaha, nyt ollaan sitten näköjään tultu pisteeseen, että voidaan TIEDE lehdessäkin todeta status quona miten Kuumme on ”syntynyt”... Tämäkin päivä oli koettava. 😎 Niin, oikeastihan Kuu on pahvia ja Torsti teki sen toissa viikolla autotallissa.

Gentlemen, start polishing your tin foil hats!

Tieto norsun keinoista voi auttaa ihmistäkin syövän torjunnassa.

Norsujen jos joidenkin eläinten luulisi kärsivän syövästä. Mitä enemmän soluja eläimessä on, sitä suuremmalla riskillä jonkin perimässä tapahtuu mutaatio syöpäsoluksi.

Norsussa soluja riittää, sillä se voi kasvaa yli seitsemän tonnin painoiseksi. Siitä huolimatta se elää parhaimmillaan 60–70-vuotiaaksi. Hiiret elävät yleensä maksimissaan kolmevuotiaiksi, ja kuollessaan vanhat hiiret ovat yleensä täynnä syöpäkasvaimia.

Ihminenkin on iso ja pitkäikäinen. Nisäkkäistä noin keskimäärin isot elävät kauemmin kuin pienet. Niillä on siis oltava solutason mekanismeja, joilla ne torjuvat syöpää.

Näitä mekanismeja on tutkittu paljon, ja erityisesti norsuilla. Norsut painavat satakertaisesti enemmän kuin ihminen, mutta eläintarhanorsut kuolevat silti meitä harvemmin syöpään.

Nyt Chicagon yliopiston geneetikot ovat syventäneet ymmärrystä näistä mekanismeista Cell Reports -lehdessä julkaistussa artikkelissa.

Norsuja suojelee geeni, joka aggressivisesti tappaa dna:ltaan vaurioituneita soluja. Evoluution saatossa kyseinen geeni muuttui ”uinuvaksi” eli toimimattomaksi, mutta myöhemmin se heräsi henkiin.

Tämä pätkä ”zombi-dna:ta” on ollut olennainen tekijä siinä, että norsut ovat voineet kasvaa nykyiseen kokoonsa.

Tieto voi auttaa kehittämään syöpälääkkeitä ihmisille, sanoo yksi tutkimuksen tekijöistä, Chicagon yliopiston evoluutiobiologi ja geneetikko Vincent Lynch The New York Timesisssa.

Syöväntorjunnassa on jo pitkään tutkittu p53-geeniä. Se valmistaa p53-proteiinin, joka etsii dna:sta vaurioituneita kohtia. Löytäessään geenivirheen p53 komentaa solun korjaamaan geenivirheen tai vaihtoehtoisesti tuhoamaan itsensä.

Vuonna 2015 Lynch kollegoineen havaitsi, että norsuilla on perimässään 20 kopiota tästä geenistä, kun ihmisillä on vain yksi. Utahin yliopiston tutkijat huomasivat saman asian samaan aikaan.

Molemmat ryhmät saivat selville, että norsulla p53-poliisitoiminta on kovaotteisempaa kuin muilla nisäkkäillä. Geenivirheen löytyessä norsut eivät korjaile soluja vaan suoraviivaisesti tappavat ne.

Äärimmäisen tiukka linja käy järkeen, kun ottaa huomioon norsun valtavan koon ja pitkän iän. Yksi syöpäkasvain voi tappaa koko eläimen, joten turhia riskejä ei pidä ottaa.

Lynch kollegoineen jatkoi norsun syöpäpoliisimekanismin tutkimusta, ja pian he löysivät lif6-nimisen geenin, joka on ilmeisesti vain norsulla.

Kun p53-proteinit havaitsevat norsuilla dna-vauriota, ne aktivoivat lif6-geenin. Se valmistaa suoraviivaisen väkivaltaisen lif6-proteiinin.

Kokeissaan Lynch kollegoineen huomasi, kuinka lif6-proteiinit tunkeutuvat solun energiatehtaisiin eli mitokondrioihin. Ne kairaavat mitokondrion täyteen reikiä, ja mitokondrion molekyylit vapautuvat soluun. Muulle solulle monet energiatehtaan molekyylit ovat myrkyllisiä, ja solu kuolee.

Lif6:n evolutiivinen historia on kiintoisa.

Kaikilla nisäkkäillä on vastaava lif-geeni, mutta liki kaikilla sitä on vain yksi kappale. Ihmissoluissa se toimii sopuisasti, muun muassa välittää viestejä solusta toiseen.

Norsuilla ja niiden lähisukulaisilla, kuten manaateilla, on geenistä useita kopioita. Norsuilla niitä on yhteensä kymmenen.

Geenikopiot syntyivät norsujen ja manaattien yhteisille esi-isille yli 80 miljoonaa vuotta sitten. Niistä kuitenkin puuttui sellainen dna-pätkä, joka kytkee geenin päälle ja pois. Geenit olivat siis toimimattomia.

Evoluution saatossa norsuissa tapahtui geenimutaatio lif6:n lähimaastossa. Mutaation seurauksena p53-proteiini saattoi aktivoida lif6:n. Uudestisyntynyt geeni alkoi aktivoituna tuottaa proteiinia, joka osasi tehdä jotain aivan uutta: hyökätä mitokondrioiden kimppuun ja näin tappaa vaurioituneita soluja.

Tutkijat arvelevat, että lif6 heräsi eloon samoihin aikoihin kun norsujen esi-isät kehittivät ylimääräisiä kopioita p53-geenistä. Nämä entistä tehokkaammat syöväntorjuntamekanismit mahdollistivat sen, että norsut saattoivat kasvaa nykyiseen kokoonsa.

Tappajageeni heräsi eloon ja suojaa norsuja syövältä

Kaljurotilla samantyyppistä mekanismia... elimistön happivaje (ei norsumaisensta koosta, vaan elintavoista johtuen) aiheuttaa enemmän vaurioita perimään, kuin mitä keho ennättää korjata -> liikaa vaurioita kärsineen solun apoptoosi/nekroosi. https://www.tiede.fi/keskustelu/74956/kaljurotta-tietaa-pitkan-ian-salai...

Ihmiset lääkitsevät omin neuvoin lemmikkejään ja sekoittavat lääke- ja viihdekannabiksen keskenään.

Yhdysvaltojen osavaltioista kannabiksen viihdekäytön on laillistanut kymmenkunta, ja lisäksi kannabiksen lääkekäyttö on laillista parissakymmenessä. Kannabiksen käyttö eläinlääkinnässä ei silti ole sallittua yhdessäkään osavaltiossa.

Eläinlääkärit eivät halua edes keskustella kannabiksen määräämisestä lemmikkien kipuja lievittämään, koska pelkäävät menettävänsä näin toimilupansa, Yhdysvaltain eläinlääkäriliiton kannabinoidikomiteaa johtava Jeffrey Powers kertoi Reutersille.

Ihmiset ovat ottaneet eläinlääkinnässä varaslähdön ja ovat tarjonneet omin päin kannabista lääkkeeksi lemmikeilleen. Tämän seurauksena kotieläinten kannabismyrkytykset ovat yleistyneet.

Oregonin osavaltiossa läpi vuorokauden päivystävässä eläinten myrkytystietopuhelimessa kannabikseen liittyvät puhelut ovat kuudessa vuodessa yli viisinkertaistuneet. Oregon laillisti kannabiksen viihdekäytön vuonna 2014.

Koirien hätäkeskuksessa työskentelevä tohtori Adam Stone kertoo, että 12 tunnin päivystysvuoron aikana henkilökunta näkee yleensä ainakin 1–3 lemmikillä, yleensä koirilla, merkkejä kannabismyrkytyksestä.

Kannabismyrkytyksen oireita ovat pahoinvointi, oksentelu, uneliaisuus ja jopa kooma.

Vuonna 2018 Coloradon osavaltioyliopiston eläinlääketieteilijät toteuttivat nettikyselyn koiranomistajille ympäri Yhdysvaltoja. Reilusta tuhannesta vastaajista liki neljä viidestä kertoi ostaneensa kannabisvalmisteita koirilleen. Koiranomistajien mielestä kannabis lievitti heidän lemmikkiensä kipua tehokkaammin kuin perinteiset lääkkeet.

Kliinisiä näyttöjä lääkekannabiksen tehosta koiriin on myös alkanut ilmaantua.

Heinäkuussa Frontiers in Veterinary Science -lehdessä Cornellin yliopiston tutkijat raportoivat että hampussa esiintyvä kannabidioli eli cbd helpottaa tehokkaasti koirien nivelrikkokipuja. Coloradon osavaltioyliopiston tutkimuksen mukaan cbd vähensi epileptisiä kohtauksia 89 prosentilla koirista, joilla on epilepsia.

Matka menestyksekkäästä kliinisestä kokeesta viralliseksi lääkkeeksi on kuitenkin pitkä ja epävarma.

Yhdysvalloissa mietitään nyt myös liittovaltiotasolla kannabiksen sallimista eläinten lääkintään muun muassa erilaisia kohtauksia ja ahdistusta hillitsemään.

Innokkaiden koiranomistajien varaslähtö ja tästä seuranneet myrkytykset voivat kuitenkin vaikuttaa siihen, että liittovaltio lopulta ei sallikaan kannabista eläimille.

Kannabismyrkytys ei ole koirilla tappava, mutta se voi johtaa vaarallisiin komplikaatioihin. Epävarmuus kannabiksen mahdollisista pitkäaikaisvaikutuksista koirilla on keskeinen syy, miksi keskushallinto ei vielä salli eläinlääkäreiden määrätä kannabista.

Redmontin eläinlääkäriklinikalla työskentelevä eläinlääkäri Curt Nitschelm kertoo, että useimmat klinikalle kannabismyrkytyksen vuoksi tuodut koirat ovat syöneet suuria määriä kannabiksen keskeistä päihdyttävää aihetta THC:tä.

”Yleensä sitä annetaan koirille syötävässä muodossa, kuten pikkuleivissä, jolloin vaikutus on voimakas”, Nitschelm kertoo oregonilaiselle paikallislehti The Bulletinille.

Omistajat ovat siis sotkeneet lääkekannabiksen ja päihdekannabiksen. Lääkekannabistuotteissa usein pyritään maksimoimaan tuotteen cbd-pitoisuus, kun taas päihdekannabistuotteissa maksimodaan thc-pitoisuutta.

Toki myös CBD:n pitkäaikaisvaikutukset koirille ovat yhä epävarmoja.

salai
Liittynyt17.3.2005

Koirien kannabismyrkytykset ovat yleistyneet Yhdysvalloissa

Kissat ovat fiksumpia, eivätkä vedä övereitä. Pääsevät fiilikseen ja kuuntelevat hyvää musiikkia: https://www.youtube.com/watch?v=cqZc7ZQURMs (Al Stewart - Year Of The Cat)

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.