Kuva: NASA

Kuupölyn hengittäminen vahingoittaa astronautteja. Riskiä yritetään pienentää magneettisen imurin avulla.

Kuussa työskenteleviä astronautteja kiusaa pöly, joka tunkeutuu kuukävelyltä palaavien astronauttien mukana avaruusalukseen. NASA suunnittelee kuulentojen aloittamista uudelleen 2020, joten se on asettanut työryhmän tutkimaan pölyhaittoja ja niiden vähentämistä.

Kuupölyn haitallisuus on ollut tiedossa Apollo-lennoista lähtien. Muun muassa astronautti Harrison Schmitt valitti saaneensa "pölynuhaa". 2,5 mikronia pienemmät pölyhiukkaset eivät lähde keuhkoista yskimälläkään, ja tuloksena on kaivosmiehiäkin piinaava kivipölykeuhko.

Osa Kuun pölystä on niin hienoa, että se tunkeutuu suoraan keuhkojen läpi verenkiertoon ja aiheuttaa häkämyrkytyksen tapaisen tilan. Nyt tutkitaan, kuinka pitkillä työrupeamilla pölystä alkaa olla haittaa, kertoo BBC:n uutinen.

Eräs konsti välttää pölyä on olla nostattamatta sitä. Tutkijoiden mukaan kuuperää voitaisiin kerätä tutkimus- ja hyötykäyttöön elefantin kärsää muistuttavan magneettisen imulaitteen avulla: kärsässä liikkuva kuun aine kun ei pöllyäisi. Siitä lisää New Scientist -lehdessä.