Röntgensirontakuva viruksen pinnalta. Kuva: J. Pan & Y.J. Tao/Rice University.

Tutkijat onnistuivat kuvaamaan kaikki viisi miljoonaa atomia viruksen kuorella.

Ricen yliopiston tutkijat ovat kuvanneet ennennäkemättömällä tarkkuudella viruksen suojakuoren. Kolme vuotta kestäneessä hankkeessa tutkijat saivat kuvattua noin viisi miljoonaa atomia kukin täsmälleen omalla paikallaan.

Tällä viikolla Proceedings of the National Academy of Sciences -lehdessä ilmestynyt kuva paljastaa proteiinikuoren rakenteen, jonka jakavat ne sadat virukset, joiden genomi on kaksijuosteista rna:ta.

Kuva on luotu sadoista röntgensirontakuvista ja se on tähän mennessä tarkin kuva viruksen suojakuoresta eli kapsidista.

Vaikka viruksia on hyvin monenlaisia, kapsidirakenteita on vain muutamia. Ricen tohtoritutkijat valitsivat röntgenkuvattavakseen viruksen PsV-F, joka infektoi penissilliiniä tuottavia hiivasoluja.

Sen kapsidi on samanlainen kuin ihmisiä sairastuttavilla rotaviruksilla. Kapsidi on kuin jalkapallo, joka koostuu 120 kopiosta yhtä ja samaa proteiinia.

Kapsidin tuntemus voi auttaa tutkijoita kehittämään parempia keinoja taistella virusinfektioita vastaan ja kehittämään uusia tapoja kuljettaa hoitavia geeniä kapsidissa kohdesoluun.