Kuva: Petr Kratochvil / Wikimedia Commons

Fotonien urkkija tuhoaa tavoittelemansa tiedon.

Kvanttitekniikka uhkaa tehdä kerralla lopun luottokorttihuijauksista ja monista muista väärennysyrityksistä.

Luottokorttien perinteinen magneettiraita on helppo kopioida. Viime aikoina pankit ovat siirtyneet käyttämään korteissa niin sanottuja älysiruja. Rikolliset kuitenkin kehittyvät tekniikan mukana. Kuinka monimutkainen koodi ja salaus sirussa onkin, tieto on mahdollista ottaa haltuun ja käyttää hyväksi.

Kvanttikortin salaisuus perustuu fotonin kykyyn olla useassa paikassa yhtä aikaa ja välittää tunnistaumiseen tarvittava kysymys ja vastaus. Pieni määrä fotoneita lähtetään luottokortin erityisvalmisteiselle pinnalle. Koska fotoni voi kvanttimaailmassa olla useassa paikassa yhtä aikaa, parilla fotonilla saadaan syntymään hyvin mutikkaita yhdistelmiä.

Käytännössä luottokorttiin lisätään ohut kerros valkoista maalia, joka sisältää miljoonia nanohiukkasia. Nanomaaliin ammutaan laserilla yksittäisiä fotoneja, jotka törmäilevät maalin nanohiukkasiin kuin metallikuulat flipperissä. Näin syntyy heijastuskuvio, jonka perusteella kortti on tunnistettavissa.

Jos käytetään tavallista valoa, hakkeri voi mitata sen heijastukset ja selvittää tunnistusmallin, eikä pankilla ei ole keinoa erottaa kopiota alkuperäisestä.

Jos maaliin ammutaan täsmällisesti vain yksi "kvanttifotoni", heijastuksista syntyy enemmän valopisteitä kuin ammuttuja fotoneita oli. Vakoiluyritys kuitenkin muutaa fotonien tilaa eli kuvio tuhoutuu. Tämä tekee kortin salauksesta murtumattoman.

Hollantilaisen tutkimuksen menetelmästä julkaisi Optica-lehti. Tutkijoiden mukaan tekniikka on jo mahdollista ottaa käyttöön.