Chandra-satelliitti on havainnut tähden, jonka aine näyttää olevan tiheämpää kuin neutronitähden. Jos näin todella on, tähti on teoreetikkojen kauan sitten ennustama kvarkkitähti.
Neutronitähd...

Neutronitähdet muodostuvat, kun suuri tähti on räjähtänyt supernovana. Kuolevan tähden kuorikerrokset pirskottuvat pitkin avaruutta, mutta tähden keskus luhistuu luhistumistaan. Atomit hajoavat ja protonit yhtyvät elektronien kanssa, jolloin syntyy neutroneita. Neutronit pakkautuvat kylki kylkeen, ja kvanttifysiikan lait puuttuvat peliin pysäyttäen luhistumisen. Neutronitähti on syntynyt.

Jos luhistuva tähti on massiivinen, puristuminen ei pysähdy neutronitähtivaiheeseen. Luhistumisen jatkuessa tähden aine hajoaa kvarkeiksi. Jos luhistuminen tyssää kvarkkien kvanttipaineeseen, muodostuu kvarkkitähti, mutta jos tähdellä on tarpeeksi massaa, luhistuminen jatkuu ja syntyy musta aukko.

Nyt kvarkkitähdeksi epäiltyä RXJ1856.5-3754:ää pidettiin aikaisemmin neutronitähtenä. Se osoittautui kuitenkin liian pieneksi. Se on läpimitaltaan vain 11 kilometriä mutta massaltaan suurempi kuin Aurinko. Ollakseen neutronitähti sen tulisi olla läpimitaltaan noin 20 kilometriä. Ero ei siis ole suuri.

Löydön tehneen tutkijaryhmän vetäjä Jeremy Drake huomauttaakin Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan tiedotteessa, että uusien mittausten myötä RXJ1856 voi yhä osoittautua neutronitähdeki.