Gravitaatiolinssinä toimiva galaksi näkyy keskellä. Muut neljä kirkasta kohtaa ovat linssin suurentamia kvasaarin kuvajaisia. Kuva Ohio State University

Tähtitieteilijät näkivät ensimmäistä kertaa kvasaarin keskellä olevan mustan aukon reunalle.

Kvasaarit ovat universumin kirkkaimpia galakseja. Niiden keskustoissa on jo pitkään epäilty piilottelevan jättiläismäisiä mustia aukkoja. Valtavan kirkkauden arvellaan olevan peräisin aukkoon kiertyvän aineen hehkusta. Aineesta muodostuu nimittäin kiekko, joka kuumenee ennen aukkoon katoamistaan. Kvasaarien yksityiskohdat eivät kuitenkaan yleensä erotu edes suurilla kaukoputkilla.

Kahden nyt tutkitun kvasaarin RXJ1131-1231 ja Q2237+0305 keskustat paljastuivat, koska niiden ja meidän välissä sattuu olemaan galaksi. Galaksin vetovoima toimii ikään kuin suurennuslasina. Puhutaan gravitaatiolinssi-ilmiöstä. Sen ansiosta Ohion yliopiston tutkijat Xinyu Dai ja Christopher Kochanek kumppaneineen pystyivät mittaamaan mustan aukon ympärille kertyvän ainekiekon koon. Chandra-röntgensatelliitin avulla he havaitsivat myös, että kiekon aine on sitä kuumempaa, mitä lähempänä aukkoa se on.

Ohion yliopiston tiedote toteaa, että kvasaarin näkymä osoittautui lähestulkoon sellaiseksi kuin arveltiinkin, mutta vasta nyt tutkijat pääsevät hiomaan kvasaarien säteilyä selittävien mallien yksityiskohtia.