Hitaasti lentävä kyyhkynen kykenee 90 asteen käännöksiin muuttamalla painopistettään.

Kyyhkyset tekevät lentäessään käännöksiä samaan tapaan kuin lentävät hyönteiset tai helikopterit. Ne käyttävät ruumiinsa kiertämistä ja painopisteen muuttamista apuna pystyäkseen jyrkkään suunnanvaihdokseen matalissa lentonopeuksissa.

Lennossa suuntaa voi muuttaa vain muuntamalla jollakin tapaa aerodynaamisten voimien suhdetta painovoimaan.

Vauhdikkaammassa lennossa kyyhkyset voivat käyttää käännöksissä hyväkseen suurempaa ilmanvastusta ja siipiään, mutta hitaammin lentäessään ne käyttävät samaa taktiikkaa kuin helikopterit. Ne lähtevät kaartoon ikään kuin hieman selkä edellä.

Harvardin yliopiston biologit ja Harvey Mudd Collegen insinöörit tutkivat kyyhkysten lentotekniikkaa synkronoitujen suurnopeuskameroiden avulla. Niillä kuvattiin kolmiulotteisesti kyyhkysten lentoa kulman ympäri eli 90 asteen käännöstä. Linnut lensivät 5-6 metrin sekuntinopeudella.

Tutkijat analysoivat kuvista aerodynaamisten voimien suuntia linnun liikkeissä. Niistä kävi ilmi, että ruumiinsa vääntämisliikkeillä ja painopistettä muutamalla linnut saivat aikaan käännöksen tekemistä helpottavia ilmavirtauksia.

Tutkijat eivät ole varmoja, päteekö tulos myös muihin lintuihin.