Tunteelliset kyynelet saattavat välittää kemiallisia viestejä.

Vain ihmisen otaksutaan vuodattavan tunteiden synnyttämiä kyyneliä, ja niiden merkitys on askarruttanut biologeja pitkään. Nyt israelilaistutkijat esittävät, että ne välittävät kemiallisia signaaleja ihmisten välillä.

Tiedetään, että tunteiden aiheuttamat kyynelet ovat kemialliselta koostumukseltaan erilaisia kuin silmiä puhdistavat kyynelpisarat.  Shani Gelstein Weizmann-instituutista kollegoineen halusi tietää, onko tunnekyynelillä mitään vaikutusta ihmiseen, jos tämä ei näe toisen itkevän.

Tutkijat päättivät testata asiaa kaksoissokkotestillä, jossa vapaaehtoiset miehet haistelivat joko surullista elokuvaa katselleiden naisten kyyneliä tai samojen naisten poskia pitkin valutettuja suolavesipisaroita. Miesten mukaan pisaroissa ei ollut mitään tuoksua, mutta kun surukyyneliä nuuskineet miehet pantiin arvioimaan naisten valokuvia, he arvioivat naiset vähemmän viehättäviksi kuin suolavettä haistelleet.

Sylkitesti osoitti, että oikeat kyynelet myös vähensivät miesten testosteronipitoisuuksia – toisin kuin suolavesi.

Reaktio varmistettiin vielä magneettikuvauksella. Sekin osoitti, että surukyyneliä haistelleiden miesten seksuaaliseen kiihottumiseen kytkeytyvät aivoalueet reagoivat laiskemmin kuin suolavesipisaroita nuuskineiden.

Vaikka tutkimuksessa ei testattu miesten tunnekyynelien vaikutusta, tutkijat arvelevat, että niin miesten kuin lastenkin kyynelpisarat toimivat ihmisten välisinä kemiallisina viesteinä eli kemosignaaleina.

Tutkimuksen julkaisi Science Express.