Lääkemainonta tekee tiedonhaluiseksi.
Lääkemainonta tekee tiedonhaluiseksi.

Markkinointi kannusti hakemaan hoitoa. 

Reseptilääkkeiden markkinointi kuluttajille ja lääkäreille parantaa ihmisten vointia verrattuna tilanteeseen, jossa mainonta on kielletty. Tähän tulokseen tuli yhdysvaltalaisen Georgian yliopiston terveystaloustieteilijä Jayani Jayawardhana tutkimuksessaan, jossa hän tarkasteli kolesterolilääkkeiden mainonnan vaikutuksia.

Yhdysvalloissa reseptilääkkeiden mainonnan säätelyä vähennettiin 1997, ja siitä lähtien lääkeyhtiöt saattoivat mainostaan tuotteitaan ilman yksityiskohtaisia tuotetietoja. Yhtiöiden markkinointikulut ovat tuosta ajasta kasvaneet 200 prosenttia.

Jayawardhanan mukaan hänen tutkimuksensa on ensimmäinen, joka osoittaa lääkemainonnan lisäävän ihmisten hyvinvointia. Mainonta myös kannusti diagnosoimattomia potilaita hakeutumaan hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Reseptilääkkeiden mainontaa on arvosteltu muun muassa siitä, että se voi johtaa ihmiset vaatimaan itselleen turhaa lääkitystä tai tarpeettoman suuria annoksia. Päätelmälle ei kuitenkaan löydy tukea Jayawardhanan tutkimusaineistosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkimus sitä vastoin vahvistaa aiempia havaintoja siitä, että mainonta tekee ihmisistä asiantuntevampia ja yllyttää heitä hankkimaan aktiivisemmin tietoa.

Tutkimuksen julkaisi International Journal of Industrial Organization.
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla