WASP12b kiert

Jättimäinen WASP12b ei voi vastustaa emotähtensä vetovoimaa - ja tuhoutuu.

WASP12b löytyi kaksi vuotta sitten – ja nyt tähtitieteilijät todistavat sen loppua. "Tämä on ensimmäinen kerta, kun pääsemme suoraan seuraamaan planeetan kuolinkouristuksia", professori Douglas Lin Santa Cruzin yliopistosta hehkuttaa.

WASP12b on jättimäinen eksoplaneetta, joka kiertää tähteään Aurigan tähtijärjestelmässä. Se on suuri kaasupallo, joka muistuttaa Jupiteria ja Saturnusta. Mutta toisin kuin Jupiter, Saturnus tai eksoplaneetat yleensä, se kiertää emotähteään erittäin lähellä – 75 kertaa lähempänä kuin Maa Aurinkoa.

WASP12b on myös paljon isompi, kuin astrofysikaaliset mallit sallisivat. Sen massa on puolet isompi kuin Jupiterin ja tilavuus peräti kuusinkertainen. Se on myös epätavallisen kuuma: päivälämpötila kipuaa yli 2500 celsiukseen.

Nyt Lin ja Shui Li ryhmineen osoittivat, että sekä kuumuuden että koon selittää vuorovesilmiö.

Wasp 12b:n kiertorata viistää niin läheltä tähteä, että vuorovesi-ilmiö paitsi jatkuvasti muokkaa planeetan muotoa, aiheuttaa sen sisäosiin kitkaa. Se taas lämmittää planeettaa niin, että se laajenee.

Koko puolestaan on juuri se syy, joka vie WASP12b:n tuhoon. Löyhä jättiläinen kun ei kykene enää vastustamaan tähtensä vetovoimaa.

"WASP12b vuotaa materiaalia kuusi miljardia tonnia sekunnissa. Tätä tahtia koko planeetta on hävinnyt noin kymmenessä miljoonassa vuodessa. Saattaa kuulostaa pitkältä, mutta tähtitieteessä se ei ole mitään", Li sanoo.

Kaikki materiaali ei kuitenkaan putoa emotähteen, vaan muodostaa kiekon sen ympärille.

Tutkimuksen julkaisi Nature.

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.