Taiteilijan näkemys TOI-561b-planeetasta, joka kiertää tähteään aivan lähituntumassa. Kuva: Adam Makarenko / W. M. Keck Observatory

Vuosi planeetalla kestää vain kymmenen tuntia.

Planeetat voivat olla hämmästyttävän pitkäikäisiä. Tutkijat löysivät 280 valovuoden päässä sijaitsevan punaisen kääpiötähden ja sen ympäriltä kolme eksoplaneettaa, joista yhdellä on ikää noin kymmenen miljardia vuotta.

Tämä suurin piirtein Maan kokoinen kiviplaneetta on yksi vanhimpia tunnettuja planeettoja.

Löydetty planeettakunta on kaksi kertaa vanhempi kuin meidän aurinkokuntamme, lähes yhtä vanha kuin maailmankaikkeus itse.

”Löydös osoittaa, että universumissa on alkanut muodostua kiviplaneettoja lähes aikojen alusta saakka, vajaat 14 miljardia vuotta sitten”, kertoo Havaijin yliopiston tutkijatohtori Lauren Weiss tiedotteessa.

Vielä vertaisarvioimaton tutkimus odottaa julkaisua Astronomical Journal -tiedelehteen. Nyt se on luettavissa Arxiv-julkaisupalvelussa.

Kiviplaneetta TOI-561b on puolitoista kertaa Maan kokoinen. Se kiertää tähteään äärimmäiseltä lähietäisyydeltä: yksi vuosi eli kierros auringon ympäri kestää planeetalla vain kymmenen ja puoli tuntia.

Pintalämpötila kohoaa planeetan varjon puolella tutkijoiden arvioiden mukaan yli 2 200 celsiusasteeseen. Toisella puolella planeettaa eletään ikuista päivää, ja siellä pinta on laavamerien peitossa.

Elämää planeetalta siis tuskin löytyy. Siitä huolimatta planeettahavainnosta voi olla apua Maan ulkopuolisen elämän etsinnässä, sanoo Kalifornian yliopiston astrofyysikko Stephen Kane.

Hänen mukaansa ikiaikaisten eksoplaneettojen tutkiminen auttaa havaitsemaan maailmankaikkeuden vanhimpia tähtiä ja niitä kiertäviä kiviplaneettoja. Vanhat planeetat ovat puolestaan otollisia paikkoja etenkin mikrobeja ja arkeoneja monimutkaisemman, mahdollisesti jopa älykkään elämän etsinnässä.

Elämän muodostuminen ottaa aikansa. Maa on noin 4,5 miljardia vuotta vanha, ja ensimmäisten elämän merkkien kehittymiseen kului suunnilleen miljardi vuotta. Selkärankaiset ovat puolestaan asuttaneet maapalloa vasta viimeiset 500 miljoonaa vuotta.

Planeetat havaittiin vuonna 2018 toimintansa aloittaneella Nasan Tess-avaruusteleskoopilla.

Kauimpana tähdestä kulkeva TOI-561d on teleskooppihavaintojen perusteella 2,3 kertaa Maan kokoinen. Se kiertää aurinkonsa reilussa 16 päivässä. Keskimmäinen TOI-561c on planeetoista suurin, ja se vastaa kooltaan lähes kolmea Maata.

Tähän mennessä aurinkokunnan ulkopuolisia planeettoja eli eksoplaneettoja on löydetty Nasan mukaan yhteensä reilut 4 300, ja potentiaalisia löydöksiä on tehty yli 5 700.