Kuvittajan näkemys siitä, millaista voisi olla Proxima b:n pinnalla. Kuva: M. Kommesser ESO

Säteily on ilmeisesti repinyt kaasukehän Proxima b:ltä.

Viime vuoden suurimpia uutisia tähtitieteessä oli eksoplaneetta Proxima b:n löytyminen.

Se on meitä lähin aurinkokunnan ulkopuolinen planeetta, maapallon kokoinen ja se kiertää emotähteään Proxima Centauria vain neljän valovuoden päässä. Ensimmäiset merkit planeetasta havaitsi tähtitieteilijä Mikko Tuomi.

Planeetta kiertää tähteään niin sanotulla elämän vyöhykkeellä, ja aiemmin on arvioitu, että siellä voisi jopa olla suuri valtameri.

Niukkojen tietojen perusteella on kuitenkin vaikea arvioida, voisiko planeetalla olla elämälle suotuisat olot.

Nyt Nasan tutkijat ovat selvittäneet, voisiko Proxima b:llä olla kaasukehä niissä olosuhteissa, joissa se tähteään kiertää. Tuskin, he päättelevät.

Planeetan kaasukehästä voidaan tavallisesti tehdä päätelmiä, kun sen nähdään kiertävän emotähtensä editse.

Proxima b ei kuitenkaan meistä katsottuna luultavasti kulje tähtensä editse, joten tutkijoiden on luotava erilaisia malleja saadakseen tietoa planeetan kaasukehästä.

Niinpä Nasan tutkijat mallinsivat, mitä maapallolle kävisi, jos se pantaisiin Proxima b:n paikalle.

Huonosti kävisi. Proxima Centauri on punainen kääpiötähti, joka tuottaa erittäin voimakkaita roihupurkauksia ja hurjan määrän ultraviolettisäteilyä.

Säteily ionisoi kaasukehän atomeja ja käytännössä repii ilmakehää irti avaruuteen.

Proxima Centaurin säteily tuhoaa kaasukehää kymmenen tuhatta kertaa nopeammin kuin, miten meidän Aurinkomme vaikuttaa maapalloon.

Magneettikenttä on tärkeä suoja tähden säteilyä vastaan. Tutkijat laskivat, miten Proxima b:n magneettikenttä toimisi ja miten ilmakehän ylempi termosfäärikerros lämpenisi tähden säteilyn vaikutuksesta.

Jos planeetan magneettikenttä olisi napojen kohdalta auki, Proxima Centaurin säteily imisi planeetalta maapalloa vastaavan ilmakehän vain sadassa miljoonassa vuodessa.

Kun magneettikenttä mallinnettiin suljetuksi, kaasukehä näytti säilyvän kaksi miljardia vuotta. Proxima b on kuitenkin yli neljä miljardia vuotta vanha planeetta, likimain samanikäinen kuin maapallo.

”Proxima b menettää kaasukehänsä niin nopeasti, että se tuskin voi olla elinkelpoinen”, sanoo tutkimukseen osallistunut astrofyysikko Jeremy Drake Nasan tiedotteessa.

Nimipäivä oli pitkään tärkein henkilökohtainen merkkipäivä.

Tiedätkö, milloin sinulla on nimipäivä? Toisin kun monessa muussa maailman maassa, vastauksesi on todennäköisesti kyllä. Liekö edes suomalaista, joka ei tietäisi.

Entä panitko merkille, että eilen alkoi naistenviikko? Monet panivat – muutkin kuin ne yli 600 000 naista, joiden nimipäivä osuu 18.7.–24.7. sijoittuvaan viikkoon.

Meillä muistetaan naistenviikko sen peruina, että ennen sääkarttoja ja taloussivujen pörssianalyysejä suomalaiset yrittivät ennakoida elämäänsä enteistä.

Naisten viikolla selvisivät sadot ja sateet.

Joka ei ole Marketan aikana heinässä, se ei korjaa heiniä.
Jos ei Kristiinan päivänä ole pavussa kukkaa, saa päästää siat papumaahan.
Jos on poudat, varokaa ämmäviikkoa. Kyllä ämmät kastelee.
Kun Matleenan päivänä sataa, sataa Pertun päivään asti.

Vietto alkoi 1700-luvulla

Naistenviikon juuren muodostavat kahden pyhimyksen, Maria Magdalenan ja Kristinan, keskiaikaiset muistopäivät.

Katolisen kirkon pyhimyskalenterista lähti aikoinaan koko ajatus nimille omistetuista päivistä. Pyhimysten päivät alkoivat muuntua nimipäiviksi, kun kirkon jäsenet ryhtyivät nimeämään lapsiaan pyhimysten mukaan.

Yhteys pyhimyksiin höllentyi, kun Martin Luther käynnisti Saksassa uskonnollisen reformaation. Se hylkäsi pyhimysten palvonnan ja korvasi pyhimyskalenterit evankelisilla kalentereilla, joihin merkittiin nimipäiviä myös suosituille kansannimille.

Suomeen tämä maallinen nimipäiväperinne saapui Ruotsin kautta 1700-luvulla. Tavan omaksuivat ensin – niin kuin tuolloin uudet muotivillitykset yleensä – säätyläiset, mutta seuraavalla vuosisadalla nimipäiviä vietettiin jo koko maassa.

Perinteen yleistymistä edisti täkäläinen nimipäiväkalenteri, jota päivitettiin vastaamaan suomalaisten tosiasiallista nimistöä.

Maassa, jossa kaikki eivät vielä satakaan vuotta sitten tienneet toistensa syntymäpäiviä, eivät aina omaansakaan, almanakkaan merkityt nimipäivät antoivat mahdollisuuden toivottaa sukulaisille ja ystäville vuosittain lisää onnellisia elonpäiviä.

Näin Suomesta tuli nimipäivien vieton kärkimaita – ja sellainen maamme on yhä. Meidän lisäksemme maallisia nimipäiviä viettävät innokkaasti lähinnä ruotsalaiset, tšekit ja latvialaiset.

Kalenterit tukevat edelleen

Nimipäiväperinteen säilymistä ovat tukeneet uudet nimipäiväkalenterit, joilla on haluttu varmistaa, että mahdollisimman monella on tilaisuus viettää nimipäivää.

Suomenruotsalaiset saivat omansa vuonna 1929. Inarinsaamelaisten kalenteria on julkaistu vuodesta 1996, ja ensimmäinen pohjoissaamelaisten kalenteri ilmestyi 1997.

Luonnollisesti myös ortodokseilla on kalenteri. He juhlivat nimipäivää oman nimikkopyhänsä päivänä.

Nykyään jopa 84 prosenttia suomalaisista pystyy viettämään nimipäivää suomenkielisen nimipäiväkalenterin mukaan.

Jos nimeään etsii lisäksi suomenruotsalaisesta, ortodoksisesta tai saamelaisesta kalenterista, nousee luku yli 90 prosenttiin, arvioi nimistöntutkimuksen dosentti Minna Saarelma-Paukkala, joka Helsingin yliopiston almanakkatoimiston johtajana hoitaa suomenkielistä nimipäiväkalenteria.

Tiede-lehdessä 8/2018 on pitkä artikkeli, jossa tiedetoimittaja Johanna Junttila  kertoo nimipäiväperinteen synnystä ja nimipäivien perinteisistä viettotavoista. Nykyiset someviestit ja pullakahvit työpaikalla ovat kalpea aavistus alkuperäisistä menoista. Ennen päivänsankari sai nimipäiväpuun ja olkiheilan sänkyyn.