Taiteilijan näkemys eräästä eksoplaneetasta (kuva: ESO).

Tähtitieteilijät ovat ensimmäistä kertaa löytäneet planeettakunnan, jossa on pelkästään keskikokoisia kiertolaisia.

Tähtitieteilijöiden vastikään löytämä planeettakolmikko kiertää 41 valovuoden päässä olevaa tähteä HD 69830. Suurin niistä on 18 kertaa ja pienin noin kymmenen kertaa Maan massainen.

Parhaillaan tunnetaan yli 170 eksoplaneettaa. Seitsemässätoista tapauksessa tähden ympäriltä on löytynyt useampi kuin yksi planeetta. Kaikki tätä aikaisemmin tunnistetut eksoplaneettakunnat sisältävät kuitenkin vähintään yhden Jupiterin kokoisen tai sitä suuremman planeetan. Christophe Lovisin ja kumppaneiden löytämässä uudessa eksoplaneettakunnassa sen sijaan on vain Neptunuksen koko luokkaa olevia planeettoja. Tutkijat arvelevat kahden sisemmän planeetan olevan Merkuriuksen kaltaisia kiviplaneettoja. Uloimmalla sen sijaan voisi olla paksu kaasukehä. Naturen tiedote kertoo myös, että tutkijat arvelevat sen olevan niin sanotulla elämänvyöhykkeellä, jolla voisi lämpötilan puolesta olla juoksevaa vettä. Kuulostaako tutulta?