Aurinkoa viidenneksi lähin tähti löytyi sattumalta, kun komeettojen ja asteroidien etsimiseen tehty hakuohjelma poimi sen esiin tähtien tietokannasta, BBC:n verkkosivulla kerrotaan. Ohjelma etsii kohteita, jotka liikkuvat taustataivaaseen nähden. Koska maapallo kiertää Aurinkoa 150 miljoonan kilometrin etäisyydellä, meitä lähellä olevat tähdet näyttävät vuoden mittaan liikkuvan muihin, paljon kauempana oleviin tähtiin nähden. Siksi hakuohjelma tulkitsi lähitähden mahdolliseksi komeetaksi tai asteroidiksi, jotka aurinkokunnassa lentäessään siirtyvät joskus varsin nopeastikin uusiin paikkoihin.

Etsintäohjelma on Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan hanke. Ohjelman vetäjä Bonnard Teegarden arvelee, että ohjelma löytää lähitähtiä vielä lisää.

Lähimmät tähdet ovat edelleen Alfa Kentaurin kolme tähteä, joiden etäisyys meistä on runsaat neljä valovuotta. Neljäntenä on Barnardin tähti (5,9 valovuotta). Viides on toistaiseksi nimeltään SO025300.5+165258. Sen etäisyys on 7,5 valovuotta. SO025300.5+165258 sijaitsee Oinaan tähdistössä ja on tuiki tavallinen punainen kääpiö. Se näkyy myös eräissä jo viisikymmentä vuotta sitten otetuissa tähtikuvissa. Niissä se on kuitenkin niin mitätön piste, ettei kukaan ollut ruvennut tutkimaan sitä tarkemmin. Siksi sillä ei aiemmin ollut edes koodinimeä.