Unihiekka ei valu silmiin, vaikka laskisit lampaita, vakuuttavat unitutkijat New Scientist –lehdessä. Nukkumatti tulee nopeammin, jos ryhdyt ajattelemaan jotain rau...

Unihiekka ei valu silmiin, vaikka laskisit lampaita, vakuuttavat unitutkijat New Scientist –lehdessä. Nukkumatti tulee nopeammin, jos ryhdyt ajattelemaan jotain rauhoittavaa ja miellyttävää maisemaa. ”Se kysyy paljon enemmän aivokapasiteettia, kuin yksitoikkoinen lampaiden laskeminen”, selittää tutkija Allison Harvey Oxfordin yliopistosta. ”Lomamuistoihin ja unohtumattomiin luonnonkohteisiin on myös helpompi keskittyä”.

Harvey pyysi 50 unettomuudesta kärsivää ihmistä testaamaan eri tekniikoiden tehoa. Ykkösryhmä sai neuvon ajatella maisemaa ja kakkonen laski lampaita. Kolmatta ryhmää ei opastettu lainkaan. Ykkösryhmä pääsi höyhensaarille keskimäärin 20 minuuttia aiemmin sellaisina iltoina, jolloin he keskittyivät maisemaan. Muilla nukahtaminen kesti koeiltoina kauemmin.

Toisessa tutkimuksessa Harvey selvitti sitä, edesauttaako ikävien asioiden hautaaminen mielen syövereihin nukahtamista. Osaa koehenkilöistä neuvottiin tukahduttamaan epämukavat ajatukset heti, kun ne pomppaavat mieleen. Konsti ei tepsinyt. Koeryhmä pyöri levottomana sängyssä 10 minuuttia muita pidempään. Harveyn mukaan tukahduttamisen vaikutus on päinvastainen. Se tuo ikävät ajatukset kahta kauheampina mieleen.