Sulanutta ikiroutaa Alaskassa. Kuva: NPS Photo (C.Ciancibelli)

Ekosysteemien mullistumiselle on lähes 50 prosentin mahdollisuus siinäkin tapauksessa, että Pariisin ilmastotavoitteisiin päästäisiin.

Kaikki maailman suurekosysteemit tundrasta savanniin ja sademetsistä suomaihin tulevat muuttumaan perinpohjaisesti, kun ilmasto lämpenee.

Kun kasvillisuus muuttuu, sen myötä muuttuvat kokonaiset ekosysteemit. Merkkejä tästä on jo nähtävillä eteläisten kasvi- ja eläinlajien levitessä yhä pohjoisemmaksi ja metsäpalojen muokatessa valtavia alueita esimerkiksi Yhdysvalloissa.

Muutoksen tahti on niin nopea, että eläimet eivät ehdi sopeutua. Seuraa massasukupuuttoja, jollaisia maapallon historiassa ei ole koettu aikoihin.

Mullistukset uhkaavat maailman ruoantuotantoa, vesivarantoja ja ihmisten terveyttä.

Uudessa tutkimuksessa Science-lehdessä kansainvälinen ryhmä piirtää kuvaa muutoksista. Tutkijat tarkastelevat, miten maapallon kasvillisuus ja suurekosysteemit muuttuivat, kun ilmasto lämpeni viime jääkauden huipulta jääkauden lopulle, ja miten ihmisen nyt aiheuttamat muutokset suhteutuvat siihen.

Viime jääkauden huippukohta koettiin noin 21 000 vuotta sitten. Sen jälkeen ilmasto alkoi lämmetä jääkautta edeltäneelle tasolle. Pohjoiset maapallon alueet peittänyt jää vetäytyi, kunnes lopulta suli kokonaan.

Lämpeneminen oli suunnilleen samaa luokkaa kuin se, johon ihminen planeettaa nyt ajaa pumppaamalla kasvihuonekaasuja ilmakehään. Jääkauden huippukohdan jälkeen ilmasto lämpeni 4–7 astetta. Saman verran se tulee pahimmassa tapauksessa lämpenemään nytkin, ellei mitään tehdä.

Olennainen ero on muutoksen nopeudessa. Maapallon lämpeneminen useilla asteilla kesti jääkauden päättyessä tuhansia vuosia, mutta nyt siihen menee vain pari vuosisataa.

Nyt lämpeneminen on yli kymmenen kertaa nopeampaa, ja jos päästöjä ei vähennetä lainkaan, tahti tulee kiihtymään 65-kertaiseksi viime jääkauden loppuun verrattuna, laskevat tutkijat.

Menneisyyden kasvifossiileista nähdään, että jääkauden aikainen lämpeneminen aiheutti huomattavia muutoksia kasvillisuudessa etenkin pohjoisella pallonpuoliskolla, mutta myös muualla.

Tutkijat laskevat, että jos päästöille ei tehdä kerrassaan mitään, ekosysteemien laajan muutoksen todennäköisyys on yli 60 prosenttia. Jos Pariisissa asetettuihin ilmastotavoitteisiin päästään, todennäköisyys on 45 prosenttia.

Suurin osa mullistuksista voi tapahtua jo tällä vuosisadalla, kun luonnolliset elinympäristöt pirstoutuvat ja sään ääri-ilmiöt lisääntyvät.

Tutkijat huomauttavat, että heidän arvionsa on varovainen. Suuri syy on juuri se, että ilmasto lämpenee nyt niin ennennäkemättömän nopeasti, että sitä on vaikea verrata menneeseen muutokseen.

”Kyse on nyt siitä, että sama muutos, joka ennen vaati jopa 10 000–20 000 vuotta, sullotaan nyt pariin vuosisataan. Ekosysteemeillä on suuri hätä pysyä perässä”, sanoo Yhdysvaltain geologisen tutkimuskeskuksen aluejohtaja Stephen Jackson tiedotteessa. Hän on yksi tutkimuksen tekijöistä.

Kun kasvillisuus muuttuu, muuttuu myös eliöstö ja sen mukana ekosysteemit sekä kokonaiset biomit eli suurekosysteemit. Ennen pitkää planeetta hakeutuu uuteen tasapainotilaan, mutta tähän voi tutkijoiden mukaan kulua useita vuosisatoja.

Uuden tutkimuksen vahvuus on siinä, että se laajentaa kokonaiskuvaa maapallon järjestelmien muutoksesta. Tutkijat nojaavat siinä nykyisistä ilmastomalleista pitkälti pessimistisimpään RCP 8.5 -skenaarioon, jonka ennustetaan toteutuvan, jos mitään ei tehdä. Tässä tapauksessa ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on vuosisadan lopulla jo 2,5-kertainen nykyiseen verrattuna ja koko planeetta yli neljä astetta nykyistä lämpimämpi.

Suuria muutoksia voidaan välttää kohtalaisella todennäköisyydellä ainoastaan, jos lämpeneminen pystytään pitämään noin 1,5 asteessa.

”Se on valtava haaste, joka Yhdysvaltojen ja koko maailman täytyy ottaa nykyistä vakavammin”, sanoo yksi tutkijoista, Jonathan Overpeck Michiganin yliopistosta.

Lämpeneminen muuttaa kaikkia ekosysteemejä

Mitä väliä. Kyseessä on kuitenkin saattaa-olla-mahdollisesti-kenties-ehkä-ennustetaan-teologia, jonka tiimoilta voi jokainen keksiä omia profetioitaan. Kannattaa tietysti hakea profetioilleen IPCC:n 97% konsensustointi. Muuten ne ovat harhaoppisuutta ja niiden julkinen esittäminen on uskonrauhan rikkomista.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.